Dharmesh Shah, één van de oprichters van HubSpot en medeverantwoordelijk voor de wereldwijd bekende term “Inbound Marketing” schreef recent een artikel, terugkijkend op 5 jaar Inbound Marketing. Hoewel het een behoorlijk promotioneel karakter heeft, zijn de 4 grootste veranderingen sinds 2009 voor marketeers de moeite waard.
1. FACEBOOK IS GROTER, MAAR LASTIGER INZETBAAR VOOR MARKETEERS
Met zo’n 839 miljoen dagelijkse, actieve gebruikers (juni 2014) lijkt Facebook een goudmijn voor marketeers. Tegelijkertijd is het steeds lastiger geworden om organisch in beeld te komen met je content. Ter illustratie; Ogilvy analyseerde 100 bedrijfspagina’s die een een algehele dip toonde van een voormalige 47% bereik, naar slechts 6% tussen oktober 2013 en februari 2014.
Wat moeten marketeers weten?
- We hebben weinig zicht op hoe exact de ranking door Facebook wordt bepaald.
- Facebook haalt belangrijke verdiensten uit advertising en stimuleert het gebruik ervan driftig.
- Meer dan 18 miljoen wereldwijde Business Pages vechten om ruimte in Facebook (organisch)
Door simpelweg het volume van gebruikers, merken en content op Facebook, zegt Facebook dat zonder tussenkomst gebruikers’ newsfeeds zo overvol worden, dat een interventie simpelweg nodig is.
Dus.. minder inzetten op Facebook?
Het nut van Facebook hangt af van je doelgroep en daarom is het geen gegeven dat “elk bedrijf aan de Facebook moet”, logisch.
De tegenvallende resultaten zijn echter ook geen voeding om te concluderen dat we Facebook maar links moeten laten liggen als sociaal medium of het voor zakelijk gebruik een stervend iets is. Het concludeert WEL dat we nog intelligenter moeten kijken naar onze posts en content:
– Meet zeer gericht welke content wel en niet werkt
– Werk zeer visueel met video en afbeeldingen
– Weeg af hoe interessant het is om te adverteren
2. SEO BLIJFT IN HOOG TEMPO ONTWIKKELEN
Het is geen geheim dat Google zich op alle fronten in een continue beweging bevindt. Ook op het vlak van zoekmachine optimalisatie, SEO, is er veel veranderd met de regelmatige updates, waaronder de grote updates met Google Panda, Penguin en Hummingbird. De enige écht grote lijn die je hierin kunt aanhouden: Optimaliseer voor MENSEN, niet voor zoekmachines. Goede, inhoudelijke content voor mensen staat centraal in je kans van slagen.
Maak je mensen blij, dan maak je de zoekmachines blij. Laat trucs achterwege.
3. ER WORDEN ANDERE EISEN AAN MARKETEERS GESTELD
Er worden steeds meer budgeten beschikbaar gesteld voor Inbound Marketing en Content Marketing. Toch lijkt het erop dat veel bedrijven moeite hebben met het vinden van marketeers die kennis, kunde en vaardigheden bezitten op alle vlakken die nodig zijn om dé Inbound Marketing te zijn; skills in marketing, management, analytisch vermogen, content/copywriting en techniek.
Hiermee ontstaan er ook kansen voor gespecialiseerde bureaus die professionals kunnen aantrekken om als ‘de marketeer’ van een bedrijf te functioneren.
4. VISUELE CONTENT TOENEMEND BELANGRIJK
Dat een afbeelding meer zegt dan duizend woorden is voor marketeers niet nieuw. De visuele trend die is ingezet is echter moeilijk te negeren. Waar onze doelgroep steeds meer informatie-brei op zich krijgt afgevuurd, is onderscheidend vermogen een structurele uitdaging. Visueel werken speelt daarin een belangrijke rol.
Het ontstaan van steeds meer sociale media die volledig visueel georiënteerd zijn, is dus een logische beweging; Pinterest en Instagram zijn pas in 2010 officieel gelanceerd en beide zijn inmiddels gerelateerd aan andere sociale media (Facebook) en van invloed op ranking.
Wat moeten marketeers weten?
- Je moet nadrukkelijk meer opmerkelijk zien te worden dan de concurrent.
- Investeer tijd in professioneel ogende, krachtige visuele content
- Visuele content HOEFT niet duur te zijn (Visage, je iPhone, zelfs PowerPoint)
- Voorkom promotie; Leer, inspireer, entertain je potentiele klant
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter