In een wereld waar informatie ons 24/7 omringt en tijd een groot goed is, wordt de uitdaging om als merk de consument te verleiden jouw content tenminste te bekijken, steeds groter. Maar gelukkig is daar de infographic. Het blijft een valkuil voor veel merken, of het nu gaat om content marketing via digitale midden of in print: ze willen zo graag zenden, zenden, zenden. En zoveel vertellen. Vaak met de gedachte “hoe meer tekst of hoe meer pagina’s, des te meer aandacht ik krijg.” Maar helaas. Zo zit de consument niet (meer) in elkaar. Die wil sowieso content waarnaar hij zoekt en op een moment dat hem uitkomt. Maar hij wil ook nog eens content die een beetje snel te consumeren is.
5 redenen waarom een infographic een uitkomst is en aan welke voorwaarden een goede infographic moet voldoen.
- Tussen de ogen (…en de oren)
Een goede infographic trekt de aandacht en is to the point. In één blik is duidelijk wat het onderwerp ervan is én dat er voor de lezer iets te halen valt. Vorm en (verklarende) tekst versterken elkaar. Zo komt de boodschap direct tussen de ogen en, als het goed is, ook tussen de oren. - Een plaat met een verhaal
Een infographic heeft een kop en een staart, een clou – hij vertelt een betrouwbaar verhaal. Laat story telling nou net dé manier zijn om mensen je boodschap te laten onthouden. - Informatie op een dienblaadje
Een infographic vraagt niet veel inspanning van de lezer: het (meeste) werk is al voor hem gedaan. Daarmee is hij bij uitstek geschikt voor het overbrengen van abstracte of complexe informatie waarvoor anders veel woorden nodig zijn. Aardig toch? - Deelbaar met je vrienden, kennissen, relaties…
Een infographic nodigt uit tot delen. Omdat de content waardevol en/of interessant is of omdat de informatieve illustratie bijzonder mooi is uitgevoerd en daarmee emotie oproept. En dat is nooit verkeerd. - ‘Een eigen smoel’
Een infographic wordt in opdracht gemaakt. Dat biedt een merk alle ruimte om de afbeelding helemaal in de eigen look & feel te laten ontwikkelen. Zo is de afzender ervan tenminste lekker duidelijk – een vleugje merklading.
Een aantal voorbeelden:
Een infographic over wat een goede infographic is.
Een klassieker: het metronet van een grote stad gevangen in één illustratie.
Informatie over olie uit algen. Aantrekkelijk verpakt en met een eigen KLM-sausje. (uit: KLM Agent)
Bron: Annemarie Veen – Content Director – Head Office
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter