Een eigen contentplatform wordt een steeds bekender begrip in de marketing van bedrijven. Een eigen contentplatform is een aparte website waarop u online kennis en informatie deelt met uw doelgroep. Het is een uitstekende manier voor bedrijven om zich te onderscheiden. Waar een blogsite vaak meer persoonlijker van aard is, kan een eigen contentplatform breder ingezet worden. In dit artikel zet ik vijf redenen op een rij waarom u een eigen contentplatform zou moeten beginnen. En als u nog extra inspiratie nodig heeft, kunt u tevens een aantal aansprekende voorbeelden van geslaagde en converterende contentplatforms bekijken.
Het contentplatform als basis van contentmarketing
Contentmarketing is een uiterst effectief hulpmiddel om uw verkoop te stimuleren. U zorgt voor deelbare content in de vorm van verhalen, blogs, infographics en video’s. Deze plaatst u op een eigen platform waar alle relevante content op uw vakgebied samenkomt. Dergelijke content levert namelijk veel traffic op, waarbij vaak ook de conversie van bezoekers naar leads zal meegroeien. Redactionele content blijkt namelijk een positief effect te hebben op het koopproces van bezoekers. Mits goed uitgevoerd.
Een bijkomend voordeel van contentmarketing met een eigen contentplatform is dat door uw investering in waardevolle blogs, video’s en infographics de vindbaarheid naar uw bedrijf, producten en diensten vergroot wordt. De content blijft namelijk altijd online.
Voordelen van een eigen contentplatform
Waarom u een eigen contentplatform in het leven zou moeten roepen? Allereerst moet u er zelf van overtuigd zijn dat het inzetten van goede content werkt. Dat u daarmee bezoekers naar uw website trekt en dat dat resulteert in extra verkoop. Hieronder nog een vijftal andere redenen die u wellicht kunnen motiveren:
1. Kennis delen
Kennisdeling is een belangrijk onderdeel in de strategie van veel bedrijven om met een eigen contentplatform aan de slag te gaan. Een goed voorbeeld is het contentplatform ‘Partner in Kennis’ van Dirkzwager Advocaten & Notarissen. Alle advocaten dragen bij aan de invulling van de content op dit platform, waardoor er een schat aan informatie beschikbaar is over verschillende juridische onderwerpen. Deze strategie heeft Dirkzwager geen windeieren gelegd. In 2011 ontving het bedrijf onder meer de Gouden Zandloper voor ‘beste en meest innovatieve kennisdeler’. Naar eigen zeggen komt nu circa 5 tot 10 procent van hun omzet uit het online kanaal.
2. Inspireren van klanten
Een eigen contentplatform kan klanten inspireren, waardoor ze verbonden raken aan het bedrijf en zo zorgen voor meer verkoop. Grotere e-commercespelers sturen om deze reden al jaren aan op inspirerende content. Ze sturen mailings, maken e-magazines en delen inspiratie via diverse sociale kanalen. HEMA en Wehkamp zijn goede voorbeelden van eigen contentplatforms waar inspiratie hand in hand gaan met online shoppen.
3. Conversie
Conversie is uiteindelijk de drijfveer achter het ontwikkelen van een eigen contentplatform. Uiteraard is het bieden van inspiratie en toegevoegde waarde voor de klant eveneens enorm belangrijk, maar uiteindelijk is het doel overduidelijk het aanzetten van mensen tot kopen. Puck Landewé, teamleider van de redactie bij Wehkamp, bevestigt dat ook in een persbericht: “Met dit nieuwe platform kunnen we bij productcategorieën direct relevante artikelen of video’s tonen met tips, oplossingen en de laatste trends. Zo kunnen we heel snel inspelen op klantbehoeftes en de actualiteit. Door scherpe voorselecties te maken, helpen we onze klanten keuzes te maken, ongeacht hun smaak, budget of stijl.”
4. Versterken van uw identiteit
Waar u met een contentplatform nog meer punten mee kunnen scoren, is met het versterken van uw identiteit. Wie zijn al die mensen achter uw bedrijf en product? Waar staat uw bedrijf voor? Op welke wijze worden uw producten geproduceerd? Het is super om de mensen achter uw contentplatform terug te zien in video’s of andere content. Geef ze een gezicht bij de blogs die ze schrijven en de andere content die ze maken.
5. Interactie met klanten
De interactie met klanten en prospects kan via steeds meer kanalen plaatsvinden, dus ook via uw eigen contentplatform. De gecreëerde content kan reacties oproepen waarop u op gepaste wijze moet reageren. Wilt u weten wat er bij uw doelgroep speelt? Via het contentplatform kunt u dat zien te achterhalen en erop anticiperen.
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter