Marketing Management

De 4 belangrijkste stappen voor je contentstrategie

leadership

Het bereiken van klanten wordt steeds moeilijker. Reclame op tv? Mooi, dan heb je even tijd om wat te drinken te pakken of nog even de was op te hangen. Aan advertenties in kranten en tijdschriften schenken we geen aandacht meer en we zijn inmiddels zo goed in online zoeken dat die irritante advertenties en banners niet eens meer opvallen.

Maar wat moet je doen als pushen niet meer werkt? Zoals content marketing evangelist Joe Pulizzi al zei: “It’s not about pushing your message, but pulling in your customer.” En daarin heeft hij helemaal gelijk. Het gaat om het verleiden in plaats van het verstoren.

Online engagement door een doelgroepgerichte content marketing strategie is een manier waarop je dit kan bereiken. Content marketing is het maken en delen van content om doelgroepen aan te spreken, leads te genereren en de branding te verbeteren. Dus in plaats van in te breken op het informatie traject door middel van irritante reclames, ondersteun je ze door te begrijpen wat klanten willen en ze de antwoorden aantrekkelijk en overtuigend te presenteren binnen een relevante context. 

Om je plan overzichtelijk te maken kun je een contentstrategie opzetten. Deze kun je opdelen in vier stappen. Het opzetten van zo’n plan is niet eens zo heel spannend, als je de juiste handvatten maar hebt.

Stap 1: bepaal je online doelstelling

Vanuit het organisatiedoel worden de algehele marketingdoelstellingen bepaalt. Op basis daarvan kunnen de online doelstellingen worden bepaald.

Is het doel bijvoorbeeld een groei van het marktaandeel met 10%, dan kan het uiteindelijke online doel bijvoorbeeld zijn om 100 online downloads te genereren. Je content strategie is er dan op gericht om de juiste doelgroep aan te spreken met relevante content wat zorgt voor traffic, downloads en nieuwe prospects.

Stap 2: bepaal je doelgroep?

Uiteraard wil je de juiste boodschap naar de juiste doelgroep sturen. Maar dan is het natuurlijk wel van groot belang dat je je doelgroep kent. Bestaat je doelgroep hoofdzakelijk uit mannen, vrouwen of een mix? Welke behoeften en interesses heeft je doelgroep? Hoe laat zij zich informeren?

Er is tegenwoordig veel data beschikbaar over klanten en prospects, zeker online. De kunst is dan om deze hoeveelheid aan data op een effectieve manier te analyseren en er de juiste conclusies uit te trekken. Is een diepgaand onderzoek nog een stap te ver? Maak dan gebruik van buyer persona’s. Door je te verdiepen in het gedrag van je klanten en deze op te delen in verschillende persona’s kan je voor elke persona bedenken hoe je deze het beste kunt benaderen.

Stap 3: verdiep je in de customer journey

Welke weg legt je consument af voordat hij een product koopt? Het in beeld brengen van de customer journey is een manier om het aankoopproces vanuit het perspectief van de klant te visualiseren. Het beschrijft alle contactmomenten via alle kanalen waar de klant mee in contact komt tijdens het oriënteren, het aanschaffen en het gebruik maken van het product. Het beginpunt van de customer journey is marktsegmentatie, welke je weer verder uit kunt werken naar een buyer persona.

Laten we een travel voorbeeld nemen. Je bent een grote jongen in de travel industrie en bent er na diepgaand marktonderzoek achter wie je buyer persona’s zijn:

Bekijk het eens vanuit een ander perspectief; namelijk die van de klant. Stel je dus de volgende situatie eens voor:

Als je ‘s ochtends opstaat en door je gordijnen naar buiten kijkt zie je dat het regent.. pfff, misschien is het tijd om op vakantie te gaan? Vervolgens fiets je naar de trein en lees je snel de Metro of blader je door de NRC.Next op je Ipad. Eenmaal op het werk Google je toch nog snel even ‘vakantie’ om de dag door te komen en eenmaal ‘s avonds op de bank ga je verder met je zoektocht naar een leuke reis terwijl je tv zit te kijken.

Stap 4: bepaal de content

Wat heeft jouw doelgroep nodig om zijn of haar persoonlijke doel te bereiken? En welke informatie heb jij weer nodig om jouw doel te bereiken? Ga daarbij niet automatisch uit van de berg content die je al hebt verzameld. Content is niet ‘king’, je gesprekspartner is ‘king’!

Om te bepalen of je content engaging genoeg is kan je het SOCCER model van Patrick Petersen gebruiken: houd de content SIMPEL; wees OPEN; CONNECT je lezers; zorg dat je CONTENT van waarde is; ENGAGE met je fans en gebruikers; REAGEER, luister en anticipeer op je publiek.

In stap 3 hebben we je een customer journey voorgelegd. Nu je weet hoe de customer journey eruit ziet kan je voor elke contactmoment boodschappen inzetten. Welke media met welke boodschap zet je bij welk contactmoment in? Dit kan er als volgt uitzien:

krant lezen op iPad – advertentie in de krant

Google search

Adwords die refereren aan de geprinte advertenties (In dit voorbeeld dus niet juist ingezet, Malaysia airlines komt namelijk helemaal niet terug in de bovenste zoekresultaten. Dit hadden ze kunnen oplossen door google adwords in te zetten op de zoekwoorden ‘vakantie’, ‘kuala lumpur’ en ‘maleisie’. 

verder zoeken:

Denk aan andere kanalen die regelmatig gebruikt worden; google (adwords), advertenties op Facebook, sponsored ads op Twitter, etc.

Bedenk bij het ontwikkelen van een contentstrategie altijd dat de content en het kanaal afgestemd moeten worden in de face van het koopproces. Ik hoop je hiermee een aantal handvatten voor je eigen content strategie te hebben gegeven. Wil je meer weten over hoe je jouw digitale communicatie kunt afstemmen op je doelgroep? Wij helpen je hier graag mee!

Auteur: Webpower

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten