De afgelopen decennia is er veel gezegd over transparantie, het is bepaald een containerbegrip. Zeker sinds de financiële crisis, met natuurlijk de financiële sector voorop, zagen we een afname van vertrouwen. De afname van vertrouwen heeft direct impact op het onderling zakendoen. Dat geldt ook voor de arbeidsmarkt: neem ik de professional aan of toch niet?
Daarbij blijft de vraag in welke mate en op welke manier transparantie precies wordt geïnterpreteerd. In ieder geval heeft de opkomst van transparantie te maken met een wereld waarin mensen risico’s willen beperken en dat onder andere denken te kunnen doen door transparant te zijn over hoe ze zaken doen.
dat, naast de hard skills (bijvoorbeeld kennis over wetgeving, excel of bepaalde ERP), de vraag naar social skills toeneemt. Wat je traditioneel ziet op een cv is dat mensen de hard skills opschrijven, maar daardoor in het cv niet laten zien dat ze een vertaalslag kunnen maken.
Kunnen ze vanuit de hard skill, bijvoorbeeld kennis van Oracle, iets vertalen naar een concreet business inzicht en die vertaalslag maken voor de mensen op de werkvloer of c-level.
Hoe val ik op tijdens mijn sollicitatie?
Op het gebied van transparantie op de arbeidsmarkt is één van de belangrijkste vragen voor de hiring manager; ‘Is de persoon in kwestie niet alleen goed in wat hij of zij zegt of wat hij of zij doet (de hard skills), maar is het ook een persoon die ik kan vertrouwen?’. Mocht de persoon hier komen werken (hetgeen ze ongetwijfeld goed zal doen), is het dan een persoon die met mij meedenkt, mij adviseert, een teamspeler is en in de organisatie niet als een olifant door een porseleinen kast wandelt?
Dergelijke zaken kan je onder meer door transparantie inzichtelijk maken voor de hiring manager. Zodoende bouw je een gemakkelijkere case om jezelf aangenomen te krijgen.
Integriteit
Wanneer het gaat om het tonen of profileren van uw integriteit zijn er twee dingen belangrijk. Op de eerste plaats is transparantie iets dat u kunt gebruiken om te laten zien dat u ethisch handelt. Aan de andere kant heeft het ook een controlefactor.
[alert type=”info” title=”Wilt u weten welke finance opleiding bij u past?”] Klik hier en u weet het direct
Hoe u iets laat zien kan op social media, maar bijvoorbeeld ook in uw omgang met netwerken waarin mensen toch uw reputatie kunnen communiceren aan de volgende persoon die ze spreken. En natuurlijk ook in een brief aan een werkgever of in onderlinge overleggen.
Wilt u meer informatie over dit onderwerp, dan kunt u op uw gemak de hele podcast terug luisteren.
Bron: Finance professional: ook uw carrière vraagt om transparantie
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter