Een kijk in Google Analytics Intelligence
Artificial intelligence en machine learning zijn twee begrippen die in het woordenboek van elke marketeer hedendaags terug te vinden zullen zijn. Bij onderzoek in dit gebied is Google een van de partijen die zeker niet weg te denken valt. Dit jaar zien we dit onderzoek alvast ook zijn vruchten afwerpen in Google Analytics. Eerder kregen we de smaak al te pakken met Data Driven Attribution in GA360 en nu Google Analytics Intelligence. GA Intelligence is een hulpmodule in staat jouw vragen in Google Analytics te beantwoorden. Met de toevoeging van AI en machine learning in analytics platformen creëert Google alvast hoge verwachting en zet ze de eerste stappen richting de democratisering van data analyse. Dit maakt dat voor het grote publiek de toegangsdrempel tot zou verlagen. Om na te gaan of Google Analytics Intelligence effectief aan deze verwachtingen kan voldoen, hebben we alvast even deze nieuwe feature uitgetest.
Wat is Google Analytics Intelligence?
Google Analytics Intelligence is een module ingebouwd in Google Analytics. Deze heeft als doel standaard vragen omtrent je website te beantwoorden en dit gebaseerd op data uit je account. De module laat toe zij die zich nog niet helemaal comfortabel voelen met de overvloed aan rapportagemogelijkheden in GA een antwoord op hun vragen te vinden.
Waar kan je deze feature terugvinden? GA Intelligence kan worden geopend vanop elk scherm en kan teruggevonden worden in de rechterbovenhoek van zowel GA als GA360. Let wel, de tool is momenteel enkel beschikbaar in het Engels en dit enkel in accounts met Engels geselecteerd in de taalinstellingen.
Wanneer je op de Intelligence knop drukt, zal er een panel openen aan de rechterzijde van het scherm.
Je bent nu klaar om je vraag te stellen.
Google Analytics Intelligence gebruiken
Er zijn twee mogelijkheden om je vraag in GA Intelligence te stellen.
- Selecteer een vraag in het dropdown menu. Om het dropdown menu tevoorschijn te laten komen kan je simpelweg dubbelklikken in het search veld.
- Stel je eigen vraag. Dit kan je gemakkelijk doen door je vraag in de search balk in te vullen.
Let wel, niet alle vragen zullen herkend worden. De tool is namelijk zeer afhankelijk van taalgebruik en grammatica alsook de aanwezigheid van data in je GA view (bv. metrics).
Mogelijkheden en limitaties
Mogelijkheden
GA Intelligence baseert zich bij het analyseren van vragen voornamelijk op twee elementen, namelijk metrics en dimensies. Het is dan ook van belang hiermee rekening te houden bij het stellen van je vragen. De vragen die je kan stellen aan GA Intelligence kunnen variëren in complexiteit gaande van zeer basic tot iets complexere vragen. We bekijken de mogelijke opties hier even kort.
Eenvoudige vragen. Laat je toe vragen te stellen rond standaard metrics en dimensies in GA. (bv. ‘How many session did I receive on my website yesterday?’ & ‘which channel did my traffic come from?’).
Performance vragen. Het is ook mogelijk performances op te volgen via GA Intelligence. Zo kan je vragen naar de beste conversie ratio’s, hoogste bounce rates etc. Een voorbeeld: ‘Which channel converted the most for newsletter signups?’ or ‘which landing page saw the highest bounce rate?’
Interessant om te weten is dat je ook een filter aan je vraag kan toevoegen. (e.g. ‘which channel with more than 1000 sessions saw the highest conversion rate?‘).
Trends. Grafisch data weergeven doorheen de tijd is ook geen probleem. Door te vragen: ‘How does organic traffic evolve over time?’ krijg je bijvoorbeeld zeer snel een zicht op je organisch zoekvolume over een bepaalde tijdsperiode. Indien je geen tijdsperiode aanduidt in de vraag, neemt GA Intelligence standaard de laatste 30 dagen.
Vervolgens, is GA Intelligence instaat data te vergelijken. Dit is zowel mogelijk over verschillende waarden (bv. Paid search vs organic search) als over verschillende periodes in de tijd.
Om te helpen je data beter te kunnen plaatsen kan je ook vragen naar procentuele verhoudingen tot het totaal (bv. ‘share of sessions coming from mobile?’).
Tot slot, kan GA Intelligence antwoord bieden rond e-commerce (bijvoorbeeld product performance etc.), advertising (campaign, keyword performance etc.) en publishers (content performance & demographics etc.)
[alert type=”info” title=”Leestip: Creëer een crisis en verander de organisatie!”] Lees het artikel
Limitaties
- Natuurlijk komt de nieuwe tool echter nog met een aantal limitaties.
-
- Algemene ‘how to’ vragen. Het doel van de nieuwe module is niet het GA support center te vervangen. Daarom worden algemene vragen zoals ‘hoe zet ik een custom dimension op?’ niet behandeld.
- Verklaringen & uitleg. Momenteel is de tool nog niet in staat een reden te geven waarom een bepaalde trend zich bijvoorbeeld voordoet. Echter laat Google wel weten hier actief mee bezig te zijn om dit toe te voegen.
- Strategisch advies. Met oog op campagne optimalisatie en strategie geeft de hulptool geen advies. Wanneer je dus zou vragen aan welke campagne je best je budget alloceert zal het antwoord dus uit blijven.
- Algemene zoekopdrachten. De tool is en blijft een Google analytics hulpmodule, algemene vragen naar het weer of kookrecepten blijven dus buiten beschouwing
Conclusie
Met Google Analytics Intelligence opent Google de deur naar data analyse voor het grotere publiek. Hoewel de tool niet meteen je data analisten zal vervangen, biedt het toch een waardevol hulpmiddel voor zij die nog niet altijd even vertrouwd zijn met Google Analytics. Uit de test kunnen we afleiden dat de nieuwe feature alvast een waardevol antwoord kan bieden op een hele reeks vragen.
Tot slot wordt door Google aangeraden de tool zelf ook eens uit te testen en wij delen zeker ook deze mening. Het zal niet alleen helpen betere inzichten te verwerven in je data, maar zal ook de tool zelf in het leerproces helpen en responses verbeteren. En, laat dit nu net het mooie zijn aan machine learning & artificial intelligence.
Auteur: Jeroen Cools
Bron: www.semetis.com
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter