Nu de personeelsadvertentie helemaal is verdwenen uit de landelijke media en werving haar eigen weg heeft gevonden, vind ik dat er nog veel te weinig aandacht is voor de rol van mens en organisatie in de media. In het verleden was er een fraaie mix mogelijk tussen mens en product, nu domineert het product de marketing van bedrijven en dat vind ik echt een gemiste kans.
Hoofdrol in de organisatie
Vrij naar Simon Sinek: Mensen kopen niet wat je verkoopt maar waarom je het verkoopt! En dat gaat heel erg over de mensen die de organisatie vormen. Het gaat over hele gewone mensen die dagelijks ‘gewoon’ hun ding doen en daarmee waarde creëren. Ik bedoel dus niet dat nu iedereen Abercrombie-achtige taferelen moet gaan opzoeken en alles heel sexy moet maken. Nee, ik zoek echte mensen met echte verhalen over het hoe en waarom ze trots zijn dat ze doen wat ze doen. Volgens mij moet HR hiervoor een lans breken; zorgen dat mensen weer op de marketingagenda komt te staan. Mensen kopen van mensen; zij maken de belofte van een merk dagelijks waar en verdienen weer een hoofdrol in het profiel van hun organisatie.
Wetten van schaarste
Een extra reden voor een grondige heroverweging van de profilering als mensenbedrijf is de aanstaande crisis op de arbeidsmarkt. In mijn ervaring is het nog nooit voorgekomen dat een organisatie succesvol kon zijn zonder de juiste mensen. ‘Straks’ is er weer geld, zijn er weer kooplustige klanten en kunnen organisaties weer nieuw succes maken. Mits ze de op tijd de goede mensen weten aan te trekken die mee willen en kunnen doen om dat nieuwe succes waar te maken. Het aantal werkzoekenden zal voorlopig nog heel groot blijven, de mismatch in vraag en aanbod zal echter nog veel groter worden dan die nu al is. De wetten van de schaarste doen dan weer volop hun werk en als je niet aan je profiel gewerkt hebt, heb je simpelweg het nakijken.
LEES MEER / HRM OPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS HRM WEBINAR/ DOWNLOAD GRATIS WHITE PAPER
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter