Als online marketeer van het familiebedrijf Van Wanrooij keuken, badkamer & tegel warenhuys (keuken- en badkamershowroom in Waardenburg) is het de uitdaging om met een beperkt budget een zo hoog mogelijk resultaat te behalen. Wanneer je in Google zoekt op keuken of badkamer kom je een kleine oorlog tegen van duur ingekochte advertenties en websites met veelal dezelfde boodschap; “Kom naar ons, dit zijn onze USP’s!” met daarbij vaak hoge kortingen. Deze oorlog is alleen te winnen met hoge budgetten. Dit paste niet bij Van Wanrooij en dus was het zaak om hier in op een andere manier onderscheidend te zijn, passend bij het imago wat je als bedrijf wilt uitstralen.
Met het onafhankelijke content platform www.kleinebadkamers.nl zijn we dé kleine badkamer expert van Nederland geworden en hebben we met het onlangs gepubliceerde www.nieuwekeukenplanner.nl de ambitie om de keukenexpert van Nederland te worden. In dit artikel beschrijf ik hoe we dit in 8 stappen hebben gerealiseerd.
- Het probleem en je doelstelling
Voorafgaand aan de doelstelling van je strategie gaat het probleem. Probeer deze dus eerst te bepalen. Dit maakt het formuleren van de doelstelling eenvoudiger. Bij een probleem kun je denken aan weinig leads, slecht imago, of in het geval van Van Wanrooij een lage naamsbekendheid en in verhouding weinig kwalitatieve leads uit de particuliere markt. Houdt dit probleem altijd in je achterhoofd en vraag jezelf bij alles wat je doet af of dat dit gaat bijdragen aan oplossing van het probleem.
Tip! Om dit voor jezelf makkelijker te maken kun je een persona maken die je doelgroep vertegenwoordigt. Bedenk een fictief iemand uit je doelgroep en vraag je continu af wat die persoon aan jouw content heeft.
- Adviesgevoelig of ongevoelig?
Het is algemeen bekend dat de aankoop van producten de laatste jaren steeds meer online plaatsvindt. Hoe ver zou dit gaan? Zijn er over een x aantal jaren überhaupt nog wel fysieke winkels? De grens ligt in de adviesgevoeligheid van de producten. Heb je een product waarbij mensen geen behoefte hebben aan advies en dus productexperts? Dan zal je fysieke winkel het lastig krijgen en is het zaak je vooral te richten op de e-commerce. Heb je echter een adviesgevoelig product zoals een badkamer? Dan blijven mensen naar je winkel komen. In dit geval zal de doelstelling van je contentmarketing draaien om het verkrijgen van meer kwalitatieve leads in je winkel.
- Bepaal de vragen van de consument
Volgens de definitie van contentmarketing, beschreven door Pulizzi & Barret, gaat het om antwoord geven op de vragen die de consumenten hebben:
“Content Marketing is the art of understanding exactly what your customers need to know
and delivering it to them in a relevant and compelling way to grow your business”
– Pulizzi & Barret, 2009, Get Content
Begin dus met in kaart brengen van de vragen die je klanten hebben. Hiervoor zijn, afhankelijk van je product, verschillende mogelijkheden:
- Loop mee in verkoopgesprekken en luister goed naar de klanten.
- Gebruik de Keyword Planner van Google.
- Ontdek de belangrijkste inhoud van je website met Google Analytics
- Wat zijn de meest bezochte pagina’s?
- Welke zoekopdrachten worden er in de zoekbox ingevoerd?
- Wat zijn de belangrijkste bestemmingspagina’s
- Bekijk de ingevulde contactformulieren via de website.
- Praat met de telefoniste en probeer te achterhalen welke vragen er via de telefoon binnenkomen.
- Bekijk de klantgesprekken via social media.
In het geval van Van Wanrooij bleken er veel consumenten met vragen te zitten omtrent het inrichten van een kleine badkamer. Van de vragen naar complete oplossingen tot specifieke producten voor een kleine badkamer.
Tip! Maak een customer journey en kijk in welke vragen gesteld worden in welke fase van de customer journey. Je focust je vervolgens op de vragen in de fase die aansluiten bij je doelstelling.
- Verzamel de antwoorden
Nu je de vragen van de consument inzichtelijk hebt, ga je ze beantwoorden. Belangrijk is om echt van toegevoegde waarde te zijn voor de consument. Uitgangspunt zou moeten zijn dat de kwaliteit van je content zo goed is, dat een klant bereid zou zijn om ervoor te betalen. Probeer dan ook zo min mogelijk te kopiëren-plakken maar ga op zoek naar de expertise binnen je organisatie. Alle antwoorden op de vragen kun je dus vinden bij je collega’s.
- Kies de juiste kanalen
Voor publicatie van je content is het juiste kanaal is al lang niet meer alleen die ene corporate website. Het aantal kanalen en daarmee ook het aanbod van content is gigantisch. Voor het juiste kanaal kijk je naar waar jouw klanten zich op internet bevinden. In de woonbranche is dit de top 4:
- Een blog
- Youtube
De consumenten binden zich sneller aan een onafhankelijk advies. Wanneer je met jouw content antwoord gaat geven op de vragen van de consument is een logo, huisstijl, bedrijfsnaam etc. nog helemaal niet van belang. Probeer ze te binden via een unbranded kanaal en misschien zelfs vanuit je eigen naam in plaats van vanuit je bedrijf.
Youtube is voor beantwoording van vragen een belangrijk kanaal aan het worden. De verwachting is dat video over een paar jaar de meeste gebruikte contentvorm is en op Youtube verschijnen dan ook steeds meer how-to video’s.
- Bedenk rubrieken
Om je contentstrategie compleet te maken zet je je content (antwoord op de vragen) om in rubrieken. Denk hiervoor als een redactie van een magazine. Voor de woonbranche kun je bijvoorbeeld denken aan:
- Binnenkijken bij …
- De laatste trends volgens onze productexpert
- 10 tips voor …
- Maak een contentkalender
Een contentkalender is erg nuttig voor uitvoering van je contentstrategie. Waarschijnlijk heb je naast je content werkzaamheden nog honderden andere taken. Om ervoor te zorgen dat het creëren van je content niet op de laatste plek komt te staan geef je het prioriteit door er deadlines aan te geven. Je geeft in een kalender in ieder geval aan:
- Welke vraag van de consument je gaat beantwoorden.
- Wat de rubriek is
- Op welk kanaal je gaat publiceren
- Wat het contenttype is
- Wie de betrokken zijn binnen je organisatie
- Wat de deadline is.
Tip! Verdeel de rubrieken netjes over de tijd zodat je een wisselend aanbod in content creëert.
- Resultaten
Het resultaat meten van je contentstrategie is lastig en zeker niet direct meetbaar. Door het laten zien dat je expert bent ben ik ervan overtuigd dat de consument bereid is om te willen investeren in tijd, afstand én geld om deze expertise af te nemen.
Een aantal resultaten voor Van Wanrooij door www.kleinebadkamers.nl :
- Het werkgebied van Van Wanrooij is sterk vergroot. Er komen klanten vanuit een ruime straal naar de showroom toe
- Waar we eerst een keuken, badkamer en tegel showroom waren in de regio midden
Nederland zijn we nu ook dé kleine badkamer expert van Nederland
- We hebben een echte kleine badkamer adviseur
- Het assortiment in de showroom bevat steeds meer kleine badkamers
www.kleinebadkamers.nl blijkt nu ook een perfect kanaal om elementen uit de online strategie te testen. Het blijft tenslotte een onafhankelijk kanaal waarop eventuele misstappen niet direct gevolg hebben tot bijvoorbeeld het imago. Zaken als conversietypes, teksten, Whatsapp en zelfs nieuwe producten worden getest op het platform en bij succes uitgerold naar andere kanalen. Op www.nieuwekeukenplanner.nl geven we nu met mooie video’s op dezelfde unbranded manier antwoord op vragen van de consument en zijn we op weg om de keukenexpert van Nederland te worden!
Auteur: Bart Peters / Online Marketeer / Van Wanrooij
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter