Prof. dr. Jan Telgen is hoogleraar Besliskunde en Inkoopmanagement voor de publieke sector aan de Universiteit Twente en verbonden aan PPRC. Hij is voorzitter van de vakgroep Inkoopmanagement van PIANOo, Expertisecentrum Aanbesteden en was voorzitter van NEVI publiek, kennisnetwerk voor inkoopprofessionals in de publieke sector.
Dit interview maakt deel uit van een serie interviews met een tiental genodigden, die ervaringen hebben uitgewisseld tijdens een ronde tafel over inhuur door de overheid. Lees het verslag.
Rechtmatig vs doelmatig
“De rechtmatigheidscontrole op inkoop van gemeenten is enorm toegenomen. Die verantwoordelijkheid drukt op de afdeling Inkoop. Daarom zal Inkoop meer geneigd zijn aan te dringen op rechtmatigheid dan op doelmatigheid. Dat werkt een bureaucratische aanpak en frustratie bij leveranciers in de hand. In mijn ogen hoort echter het doel van een procedure voorop te staan.
Er zijn steeds meer organisaties die zich bezighouden met het slimmer maken van inkopers. Wat mij betreft hoort Inkoop niet alleen te worden getraind in het vinden en selecteren van de bieder met de laagste prijs, maar zich altijd te moeten afvragen op welke manier het inkoopproces de meeste maatschappelijke waarde oplevert.
Het vraagt vakkennis om dat te kunnen inrichten en faciliteren. Bovendien zijn er een aantal veel voorkomende rekenfouten bij de weging van de beste prijs-kwaliteit verhouding, die nadelig uitvallen voor de weging van de kwaliteit.”
Lees meer
Omvang aanbestedingen
“Qua volume valt het aantal aanbestedingen mee. Landelijk gezien gelden de aanbestedingsregels voor slechts 5.000 opdrachten per jaar. Dat zijn opdrachten die in kosten/omvang boven de aanbestedingsdrempels liggen. De losse inhuur gaat om circa 300.000 opdrachten per jaar tegen bedragen onder de aanbestedingsdrempel voor overheidsorganisaties (< € 130.000 of € 200.000). Sinds april 2013, bij de invoering van de Aanbestedingswet 2012, is er ook regelgeving gekomen voor alle opdrachten die onder de aanbestedingsdrempel liggen.
Die regelgeving was nodig om de markt voor een breder aanbod van leveranciers te openen. In die beweging van bredere concurrentie zijn ook marktplaatsen ontstaan. Ik vind dat een gezonde ontwikkeling.”
LEES MEER / INKOOPOPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR / DOWNLOAD GRATIS BROCHURE POST HBO INKOOP
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter