Innovatie ligt tegenwoordig op ieders lippen bestorven, maar de manier waarop we proberen dat vorm te geven is her en der nog hopeloos ouderwets. Daarmee slaat de vernieuwing alsnog dood.
Een paar weken geleden was ik aanwezig op een dag over innovatie waar een mooie mix van mensen uit het bedrijfsleven, van organisaties, bevlogen individuen, overheden en de Verenigde Naties bijeen was. Een ideale gelegenheid om al die verschillende perspectieven en inzichten te laten kruisbestuiven en nieuwe samenwerkingsvormen te zoeken – dat was ook het doel van die dag. Toch kwam er niets uit!
In een van de workshops zaten we met 15 personen aan een grote vierkante tafel en discussieerden we over de vraag hoe we met elkaar konden innoveren. Dat werd een kakofonie aan meningen en losse voorbeelden. Alles ging dwars door elkaar heen, er was lijn noch focus.
Er werd wel veel gezegd, maar weinig geluisterd. Alsof er verschillende talen werd gesproken.
Ga niet om de tafel zitten
Vreemd toch eigenlijk, dacht ik. Niet eens zozeer dat we langs elkaar heen praten, dat herkent iedereen die regelmatig vergadert. Maar dat we vernieuwing proberen te zoeken op een ouderwetse manier.
We blijven doen wat we gewend zijn te doen, omdat we het altijd zo deden. En dan krijgen we dus wat we altijd kregen, zoals het gezegde luidt.
In mijn eigen werk merk ik nog voortdurend dat we het liefst in een uurtje tussen de drukte door en zonder poespas een briljant innovatief idee willen bedenken. Of we bewaren die andere methoden van werken voor één speciale dag in het jaar, als er een expert van buiten bij komt.
Gelukkig zijn er steeds meer manieren die deelnemers actief houdt (zittend én staand), gefocust laat werken, volgens een duidelijke structuur en tegelijkertijd de creativiteit stimuleert. Voor start-ups en veel studenten is dat al de standaard manier van werken.
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter