Websites staan vaak vol met teksten waar klanten geen wijs uit komen. Als je er rekening mee houdt dat sitebezoekers onzeker zijn en content al snel onduidelijk is, begrijp je ook dat je klanten en prospects snel kunnen afhaken bij websites en campagnes. De volgende drie voorbeelden helpen je om jouw bedrijf zichtbaar op de kaart te zetten.
Beelddenken bij mensen dominant
Aan de Universiteit van Amsterdam heeft hoogleraar Theoretische Neuropsychologie Jaap Murre, in 2010 het wetenschappelijk onderzoek naar het verbale en visuele leersysteem bij mensen afgerond. Uit het onderzoek “Rise and decline of Verbal and Visuo-spatial Memory” kwamen opmerkelijke bevindingen over het beelddenken van mensen. Van de 28.000 personen in de leeftijd van 11 tot 80 jaar bleek dat het geheugen van mensen vanaf het vierde levensjaar voorkeur krijgt voor òf het verbale leersysteem (Verbal Memory) of het visuele leersysteem (Visuospatial Memory). Uit het onderzoek blijkt dat Visuospatial Memory dominant (60%) is zowel in het korte als in het lange termijn geheugen van alle onderzochte personen.
Wanneer kies ik voor visuele content?
Als we dit weten, wanneer kun je dan visuele content inzetten? Denk aan:
productinstructies, bedrijfsvisies, handleidingen, klantervaringen, marketingcampagnes, brochures. Je kunt het zo gek niet bedenken of je website content kan bijgestaan worden door visuele ondersteuning. Meer redenen om dit toe te passen: (bewegende) beelden trekken de aandacht, zowel op je eigen website als in social media of advertentieruimtes. Beelden geven je bedrijf een gezicht en zoals we uit bovenstaand onderzoek leren: het is gemakkelijker voor je bezoeker om (vaak toch) ingewikkelde content te begrijpen en te onthouden.
Welke opties heb ik?
Omdat Amerika in vele opzichten nog voor ligt op de inzet van content creatie, heb ik op verschillende websites inspiratie opgedaan. Ik heb een samenvatting voor je gemaakt van wat de beste content marketing bedrijven daar zeggen over visuele content. De volgende drie voorbeelden zijn maar een greep uit de mogelijkheden die je hebt. Het zijn wel de middelen waar ondernemers in 2014 de grootste winst kunnen halen.
1. Infographics
Infographics is een van de mooiste instrumenten om een instructie te geven over jouw product of service. Het zijn complete presentaties die je op een A4tje kwijt kunt. Er is echter wel een aantal valkuilen waar je op moet letten om van dit medium optimaal profijt te hebben:
– Geef nooit te veel informatie
– Gebruik altijd beeldmateriaal met hoge resolutie
– Focus op context
– Focus op plausibiliteit (oorzaak/gevolg)
– Maak het een onderdeel van je communicatie, niet de enige manier van communiceren
– Bepaal een leidend beeld dat centraal op de plaat staat
– Weet wanneer je nee moet zeggen
– Wees transparant
– Verbaas je publiek
Kijk op Coolinfographics voor inspiratie!
2. Video
Uit onderzoek van Cisco blijkt dat vanaf 2017 video voor bijna 70% bepalend zal zijn voor consumentenverkeer op internet. De vraag naar Video-on-demand zal tegen die tijd bijna zijn verdrievoudigd. Onderzoeksbureau Nielsen zegt dat 65% van de marketeers verwacht dat video hun marketingstrategie in de toekomst zal domineren. Het is niet moeilijk om dit te geloven als we weten dat beelddenken dominant is in alle levensfasen van mensen.
Als je vanuit een Marketing-technisch oogpunt kijkt, is het potentiële bereik van video’s niet te evenaren. Youtube ontvangt meer dan 1 miljard unieke bezoekers per maand. Dat is is meer dan welk mediakanaal ook, als we Facebook niet meerekenen. Het is daarmee zelfs de populairste zoekmachine die er bestaat! Kijken we naar Nederland, dan zien we dat 50% van de Nederlanders op zijn minst 1 online video per maand bekijkt. Dat betekent zo’n 9 miljoen unieke bezoekers per maand!
Welk aandeel pak jij hiervan? Wil je direct aan de slag? Dan is in Nederland Playforward een mooi bedrijf waar je professioneel video’s kan laten maken.
3. Presentaties
Slideshare! Als je het hebt over de grootste kans voor bedrijven in het B2B segement. Met meer dan 60 miljoen bezoekers per maand en meer dan 100 miljoen page views, is Slideshare een van de grootste websites ter wereld en zou voor elke professionele organisatie een focus moeten hebben als jouw klanten uit bedrijven bestaan.
10 Successful Visual Content Marketing Stories
Uit onderzoek van Comscore blijkt dat Slideshare, vijf keer zo vaak gebruikt wordt door ondernemers en directeuren dan welk anders sociale netwerk dan ook. De topcategorieën in Slideshare zijn zakelijke dienstverlening en technologie, gevolgd door educatie, reizen en gezondheid.
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter