“We willen graag strategisch sparringpartner zijn voor de business.” De vaakst gehoorde wens van HR. Blijkbaar een wens, geen praktijk. Een krachtig merk is een merk waarbij de consument een duidelijk beeld heeft. Het vertegenwoordigt een gevoel en een heldere waardepropositie. Chanel communiceert: ik ben een zeer chique maar toch hip merk. “Als je mij draagt heb je klasse en ben je bij de tijd.” HR zegt: wij doen alles. “Roept u maar, als we maar mee mogen doen.”
Wij hebben allemaal zo onze heilige huisjes. Jeroen Busscher schopt ze met liefde voor ons om.
Laten we eerlijk zijn, HR is een zwak merk. Een rommelige winkel vol weinig gebruikte instrumenten en een veelheid aan diensten. Het komt voort uit P&O; personeel én organisatie. Uit de tijd dat managers alleen nog in structuren dachten had HR een toegevoegde waarde, het stelde de mens voorop. Ondertussen is allang duidelijk dat de mens de basis is van hedendaagse productiviteit. In onze agile teams maken de professionals met de juiste attitude het verschil. Het zwakke van HR is dat het qua producten een V&D wil zijn. Je kunt bij ons alles kopen van heel chique tot en met een kladblok of wc-matje. Als je het niet meer wist kon je altijd nog naar de V&D, die hadden het wel. Wil je echt iets bijzonders, dan ga je naar een echte winkel. ‘Ging’, sorry.
HR gaat over instrumentele zaken als loonadministratie en vakantiedagen, maar wil tegelijkertijd een innovatieve sparringpartner zijn om de organisatie naar de horizon te voeren. Dat begrijpt geen klant. Die vragen óf naar een protocolletje om een lastige medewerker eruit te werken óf huren een echt scherpe buitenstaander in.
Ik adviseer het merk HR een keuze te maken. Dat gedeelte dat steeds minder waarde vertegenwoordigt uitbesteden of onderbrengen bij de facilitaire dienst. Stop ook onmiddellijk met dat (nep-) coaching. Laat dat aan echte experts over. Krimp in tot een klein maar zeer hoogwaardig gezelschap die de organisatie handenvol geld bespaart omdat ze vanaf nu de adviezen geven waar de KPMGtjes en Mc Kinseytjes veel te veel geld voor vragen. Kunnen we meteen stoppen met die discussie of HR in de boardroom hoort. Een echt goeie adviseur gaat toch niet in de boardroom zitten…
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter