Dat blijkt uit de nieuwe editie van het tweejaarlijks ken- en stuurgetallenonderzoek dat door Berenschot in opdracht van HR Strategie wordt uitgevoerd. Het onderzoek biedt zowel voor de deelnemende bedrijven als aan de onderzoekers een breed scala van opmerkelijke inzichten. Inzichten waarmee iedere HR-professional haar of zijn voordeel mee kan doen.
Basale cijfers
Als je serieus genomen wil worden door een ander, moet je eerst jezelf serieus nemen. Inzicht in basale cijfers omtrent de samenstelling, ontwikkeling binnen en van het personeelsbestand zijn een probaat middel voor de beeldvorming omtrent de impact en toegevoegde waarde van de HR-functie binnen jouw organisatie en jouwzelf in het bijzonder.
HR Analytics niet als een op zichzelf staand doel of omdat iedereen het er over heeft. Relevante HR-thema’s vertalen in begrijpelijke getallen als middel om vanuit HR een bijdrage te leveren aan de realisatie van de bedrijfsdoelen.
Strategische positie
Dat het zo in de praktijk werkt blijkt als we de uitkomsten van de editie 2015-2016 nader beschouwen; meer gebruik van HR-instrumenten en het vaker meten van uitkomsten van HR-processen hangt significant samen met de positie van HR in de organisatie, namelijk een strategischere positie in vergelijking met een meer administratieve positie. Anders gezegd; HR-professionals met een (actieve) strategische positie in de organisatie maken meer gebruik van instrumenten voor HR-processen en meten naar verhouding meer de uitkomsten van HR-processen dan HR-professionals met een mindere strategische positie. [alert type=”info” title=”Leestip: Hoe meet u employability met HR-Analytics? “] Lees het artikel.
Lees hier het volledige artikel
Auteur: Hans van der Spek; Berenschot. Al bijna 30 jaar actief op het snijvlak van Finance, ICT en HR. Vol enthousiasme deelt hij zijn kennis en inzichten met mijn publiek, via de pers als spreker op seminars of als docent. Binnen Berenschot voert hij voornamelijk projecten uit gericht op de financiële aspecten rondom HR waaronder onder andere harmonisatie van arbeidsvoorwaarden, due dillengence onderzoeken en collectieve en individuele beloningsonderzoeken.
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter