Operational Excellence (OPEX) lijkt een wat verouderd begrip. Decennia lang wordt Operational Excellence als managementfilosofie gebruikt in de industrie en logistiek. Ook het Lean-gedachtegoed -een afgeleide van OPEX- wordt al meer dan tien jaar breed uitgedragen en toegepast in de overheid- en dienstensector.
Met Operational Excellence in het achterhoofd startten genoemde sectoren vanaf eind jaren ‘90 veel grootschalige verbeterprogramma’s. Diverse kleuren ‘Belts’ stortten Lean (Six Sigma)-principes over organisaties uit en vele directie- en managementteams omarmden standaardisatie, het minimaliseren van verspillingen en het ‘klant-centraal-stellen’ als holy grail. Afgeleide termen als muda, poka yoke, kaizen en DMAIC passeerden de directiekamer en werkvloer frequent.
Alhoewel de ‘hype’ inmiddels redelijk bedaard is, kan er worden gesteld dat het in zekere zin vervangen, aangevuld of zelfs ingehaald is door Agile-principes. Ook kan worden gesteld dat het Operational Excellence gedachtegoed niet minder relevant is geworden.
Efficiency en het vergroten van klantwaarde zijn namelijk van alle tijden. Sterker nog, digitalisering, automatisering, het gebruik van productiedata en diverse nieuwe analysemethoden geven een nieuwe impuls aan het gedachtegoed. OPEX is dan ook geenszins verouderd, maar zeer actueel. Het OPEX-gedachtegoed op de juiste manier inzetten blijft van onschatbare waarde voor organisaties én blijft belangrijk om in de veranderende wereld de onvermijdelijke (digitale) transformaties succesvol te doorstaan. Sterker nog: de basis van OPEX dient ingebed te zijn in structuur, cultuur, processen en verbetermethoden om de vergaande digitalisering en het gebruik van data en nieuwe technieken waar te kunnen maken.
Het is echter niet noodzakelijk hier een grootschalig Leanprogramma’s op te tuigen. Winst kan worden behaald door simpelweg verbetermethodieken die de klant(ervaring) centraal stelt en efficiënte procesvoering als uitgangspunt te nemen.
Mobilee geeft in hun artikel enkele concrete praktijkvoorbeelden van OPEX-trajecten én welke invloed dit heeft op het verbeteren van de klantbeleving. Klik om naar het artikel te gaan.
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter