De laatste jaren hebben we veel gehoord over 2 belangrijke uitdagingen:
- De grote overgang van het internet verbruik per apparaat.
- De uitdaging om de online & offline omgeving te integreren.
Eigenlijk lagen deze twee uitdagingen nog nooit zo dicht bij elkaar. Ze bouwen op elkaar verder. In juli 2017 vertegenwoordigde mobiele apparaten in België een totale internetconsumptie van 44,1%, tegenover 44,7% dat vertegenwoordigd werd door desktop (http://howwebrowse.be). Verschillende studies wijzen op de sterke correlatie tussen mobiele consumptie en shoppen in brick-and-mortar shops.
Het is altijd een grote uitdaging geweest voor retailers & e-commerce om de echte waarde en impact van mobiel adverteren te analyseren. Vanuit een resultaatgericht standpunt is mobiel adverteren momenteel minder interessant: minder conversies, lagere conversie ratio en een hogere kost per conversie. De uitdaging werd steeds groter omdat de mobiele consumptie is blijven stijgen terwijl het meten van de waarde nog steeds onduidelijk was. Een aantal jaren geleden startte Google Adwords met de integratie van cross-device conversions. Dit was een eerste stap richting een betere meting van de mobiele campagnes. Deze metric hielp bij de waardering van de assisterende rol van mobiel adverteren binnen het conversiepad. Het bracht interessante inzichten maar ook heel veel vragen omtrent de juistheid van deze waarde met zich mee. Vandaag zijn cross-device conversies geïntegreerd in Google AdWords’ data driven attributie model, waardoor we de waarde van elke raakpunt in de consumer journey beter kunnen inschatten.
Naast het meten van de impact van mobiel op online aankopen, zijn de belangrijkste technologische actoren, Google, Facebook en Waze, aan het bekijken hoe ze online adverteren kunnen linken met offline winkelbezoeken en aankopen. Deze link tussen online & offline is niet specifiek voor mobiel maar de ervaring leert ons de grootste impact wordt waargenomen op mobiel.
Zowel Google als Facebook hebben gewerkt aan twee belangrijke features die al (in beta) beschikbaar zijn (voor de Belgische markt). Het gaat over de volgende twee features:
- Store Visits (winkelbezoeken) – het objectief is om de impact te meten van online adverteren op het aantal bezoeken aan fysieke winkels (brick-and-mortar shops)
- Store Sales (or Offline Conversions / winkelverkopen) – het objectief is om de impact te meten van online adverteren op de omzet die gegenereerd wordt in fysieke winkels (brick-and-mortar shops)
Store Visits (Winkelbezoeken)
Wat is het ?
Zowel op Facebook als Google platformen heeft de metric winkelbezoeken het objectief om de gebruiker die een advertentie zag (of aan klikte) en daarna naar een fysieke winkel gaat te linken. De metric “Winkelbezoeken” meet dus het aantal bezoeken in de winkels en niet de omzet die gegenereerd werd in de winkel. Desalniettemin kunnen we de data, door een eenvoudige formule, makkelijk extrapoleren naar een schatting van de totaal gegenereerde omzet:
Hoe werkt het ?
Het bereken of meten van een winkelbezoek gebeurt zeer eenvoudig:
- Een klant die zich inschreef en aanmeldde voor locatiegeschiedenis klikte of zag een advertentie.
- Deze consument bezoekt vervolgens, binnen een bepaalde tijdspanne, een fysieke winkel.
- Een winkelbezoek wordt gerapporteerd, geaggregeerd en geanonimiseerd.
Vanuit een technische invalshoek zien we dat beide platformen gebruik maken van GPS, Wifi signalen, geometrie, Wifi scanning en locatiegeschiedenis om te bepalen of de klant al dan niet de winkel betreedt. Belangrijk, de gegevens worden binnen een bepaald interval van betrouwbaarheid geëxtrapoleerd voor de populatie. Verder, als het gaat over nauwkeurigheid is de meting, dankzij alle opgeslagen gegevens, tot op 1 meter nauwkeurig. Bijgevolg is het goed genoeg om een onderscheid te maken tussen iemand die gewoon rondhangt bij de winkel of iemand die de winkel werkelijk betreedt.
Vanuit een puur operationeel standpunt bekeken zullen winkelbezoeken gerapporteerd worden als een nieuwe metric (voor zowel Google als Facebook).
Hoe kunnen we dit opzetten ?
De setup is relatief eenvoudig als je goed voorbereid bent. Het proces is licht verschillend voor de twee platformen:
- Je hebt een goed opgezette Google My Business (GMB) account nodig met al je locaties. Al die locaties moeten door Google geverifieerd zijn.
- Je GMB en AdWords accounts moeten gelinkt worden.
- Je Google account manager moet de feature activeren vanuit het platform.
- Je moet je Facebook Business locatie structuur rechtstreeks vanuit het platform opzetten.
- Laat de feature activeren door een Facebook account manager.
Is het al beschikbaar ?
Facebook:
Het is momenteel in closed beta. Als je het wilt activeren, moet je het bespreken met je accountmanager.
Google:
Deze feature zal (in België) beschikbaar zijn vanaf het eerste kwartaal van 2018. Het is al beschikbaar in andere markten zoals Frankrijk, UK, USA, etc.
Store Sales (or Offline Conversions) (Winkelverkopen)
Wat is het ?
Op zowel Facebook als Google platformen hebben store sales (Google) en offline conversions (Facebook) het doel om de gebruiker die een advertisie aanklikte of zag en daarna een transactie maakte in een winkel te linken. Het grote verschil met store visits (winkelbezoeken) is dat er naar transactionele gegevens gekeken wordt.
Hoe werkt het ?
- Een ingelogde gebruiker klikt op een advertentie.
- Deze gebruiker bezoekt de winkel en meldt zijn/haar e-mailadres (en/of andere persoonlijke informatie) bij de aankoop.
- De adverteerder kan het gehashte e-mailadres met alle transactiegegevens uploaden via de platformen (Google & Facebook).
- Winkelverkopen matcht het emailadres van de ingelogde gebruiker met de verkoopdata van de adverteerder.
Merk op dat de data geëxtrapoleerd wordt binnen een bepaald betrouwbaarheidsinterval.
Het belangrijkste element om na te gaan alvorens de informatie naar Google en/of Facebook te verzenden is het legale aspect. Daarom raden we altijd aan om dit eerst te bespreken met de juridische afdeling. Zowel Google als Facebook heeft een heel duidelijk beleid omtrent dit element.
Hieronder zie je een voorbeeld van het type informatiedocument waar je over moet beschikken om de data te kunnen uploaden in de platformen.
Hoe kunnen we dit opzetten ?
Net zoals winkelbezoeken, is de setup eenvoudig als je goed bent voorbereidt:
- Stel een document met de vereisten gegevens op volgens de richtlijnen.
- Upload het document in het Google platform.
- Zet je Facebook Business location structuur op.
- Creëer binnen het platform een offline event en wijs die toe aan je campagnes.
- Stel het document op dat de offline events bevat.
- Upload het document manueel of via de API op het platform.
Is het al beschikbaar ?
- Facebook:
Ja, het is beschikbaar. - Google:
Dez feature zal eind Augustus/begin September 2017 beschikbaar zijn.
Conclusie
Voor enkele van onze klanten (actief in Frankrijk) hebben de meeste features al kunnen activeren. De resultaten waren verrassend, zo heeft het ons al geholpen om de waarde van investering die we maken in mobiel beter in te schatten. Zoals verwacht is mobiel is het apparaat met de laagste kost per winkelbezoek en de laagste kost per winkelverkoop.
Tijdens de introductie verwezen we naar de retailers en e-commerce bedrijven. We weten dat winkelbezoeken en winkelverkopen een grote impact gaan hebben op alle adverteerders met fysieke winkels. De automobiel zal kunnen rapporteren over de autoverkoop. Telecom zal kunnen rapporteren over de link tussen online investeringen en in de winkel gekochte abonnementen. De lijst is lang, zeker omdat deze features een enorme impact zullen hebben op de manier waarop we momenteel de waarde en impact van online adverteren als geheel en mobiel adverteren specifiek bepalen.
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter