Jaren geleden had ik een collega die regelmatig iets van me wilde. Meestal onaangekondigd en voorzien van een brede glimlach kwam ‘ie op mijn kantoortje langs met een verzoek. Wat me steeds meer opviel was dat mijnheer X ongeveer elke tweede zin mijn voornaam noemde. “Uitstekend plan, Paul – dat pakken we samen op (…) en als jij dan dat project nog deze maand kunt oppakken, Paul (…)”.
Je begrijpt het, deze* collega (* nee, niet de mijnheer op de foto) deed zijn stinkende best om sympathiek over te komen. En had misschien ergens gelezen dat het horen van iemand’s voornaam hem of haar als ‘honing in de oren klinkt’. Zoals met vrijwel alles is het zaak om hierin op de juiste manier te doseren. En vooral niet te vaak te refereren aan iemand’s voornaam, bedrijfsnaam laat staan meer persoonlijke details.
In nieuwe marketing is dat niet anders. Omdat de koopcyclus steeds meer op afstand, via het digitale kanaal verloopt is het zaak met prospects en klanten digitaal, en toch persoonlijk de dialoog aan te gaan.
Stop met het lanceren van uniforme, ‘eenheidsworst’-campagnes naar een min of meer willekeurig gekozen segment. En start met het verkrijgen van engagement met een oneindig aantal, unieke doelgroepen bestaande uit n=1.
Dat geldt bij het verzenden van email updates, lead nurturing maar ook in het gebruik van social media en zelfs op ‘gewone’ webpagina’s en landingpagina’s. Een voorbeeld zie je hieronder van een zogenaamde Thank You-pagina.
Dit is wat HubSpot’s product marketeer Rachel Sprung schreef over het personaliseren van je emails zonder ‘creepy’ te worden:
A good rule of thumb is to personalize around actions someone took on their website. Personalize around things like pages that were visited, topic of recent conversion, and of course name and company. If a person receives an email that refers to an action they took on your website, they will not be as nervous as they would if you were personalizing around specific personal information you happen to have on them.
Also, before you complete your email send, make sure that you test out your personalization. If you don’t have certain information about someone but are trying to use that personalization tag, what will the email look like in their inbox? It is important to make sure all of your personalization tags are formatted properly and make sense in the context of the email before you send it out.
There’s a fine line between creepy email marketing and personalized email marketing. By asking yourself what your audience would want in the buying stage they’re in, you can avoid freaking out your contacts.
Het bericht Op welk ‘moment in time’ wordt ‘persoonlijk’ ineens irritant? verscheen eerst op Content Marketing Management.
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter