Ook in de marketing vindt automatisering zijn weg. Aan de hand van gecombineerde databronnen wordt op de juiste momenten de juiste informatie getoond. Niet op basis van de informatie die binnen een specialisme voor handen is, maar door bijvoorbeeld digital advertising te koppelen aan het CRM-systeem. In potentie biedt het de mogelijkheid om op basis van de beschikbare klantkennis een klantreis op maat te bieden. Zelfs voor de grootste bedrijven blijft persoonlijke marketing nog toekomstmuziek, maar het is wel degelijk in aantocht.
We spreken met Ruben Niet, commercieel directeur bij digitaal marketingbureau Ematters over de belangrijkste ontwikkelingen in de markt van marketing automation.
Weet marketing automation zich te ontwikkelen?
“In de basis is de opkomst van automation zelf nog steeds de belangrijkste ontwikkeling in de markt. We staan nog steeds aan het begin. De grootste uitdaging is het werkelijk geautomatiseerd activeren van multi-channel campagnes met relevante content puur gericht op en passend bij de ontvanger. De verschillende silo’s zijn op het moment redelijk goed te automatiseren. Maar als we de consument echt centraal willen stellen, zullen die silo’s op elkaar afgestemd moeten worden. Dus inclusief de juiste voorspellingen op basis van data.
“Hier zijn we alleen nog niet. Die weg wordt nu ingeslagen, maar je ziet dat zelfs de grootste wereldwijde spelers dit aan de achterkant nog niet altijd voor elkaar hebben. Aan de voorkant worden de beloftes wel gedaan, maar het werkt nog onvoldoende samen. Dit heeft te maken met de verschillende systemen waar partijen mee werken. Zelfs de grote spelers die claimen één systeem voor automation te bieden zijn vaak een bij elkaar gekochte combinatie van technieken.
LEES MEER / CONTENTMARKETINGOPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR CONTENTMARKETING
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter