De grote managementgoeroe Peter Drucker zei: ‘Elke organisatie moet zich voorbereiden op het opgeven van alles wat het doet.’ Wat bedoelde hij? Denk aan jullie bedrijf. Wat het nu is en doet. Bedenk vervolgens hoe het er over tien jaar uitziet. In het gunstige geval heeft het die periode overleefd. Is er ook een grote kans dat vrijwel alles veranderd. Met name de producten, de diensten, de methoden, de processen en het bedrijfsmodel. Dat is het onvermijdelijke gevolg van de opmars van technologie en concurrentie die veel laat vernieuwen.
Drucker roept organisaties op te anticiperen op verandering en daaruit voordeel te behalen. Hoe kunnen organisaties voorkomen dat de toekomst hen inhaalt? Als voorbeeld nemen we bedrijven die veel doen aan productontwikkeling. Ze hanteren een routekaart voor die ontwikkeling. Producten en diensten die nu veel inkomsten genereren worden uiteindelijk vervangen door nieuwe. Dit door verbeteringen, vervangingen of radicale koerswijziging naar nieuwe gebieden.
Plan het vernieuwen en richt je op concurrentievoordeel
Organisaties die willen anticiperen op toekomstige trends, moeten een soortgelijke weg met hun systemen, methoden en werkmethoden bewandelen. Hoe? Maak een lijst van al je huidige systemen – in de boekhouding, klantendossiers, planning, marketing, verkoop, ontwikkeling, enz. Als je weet dat deze vroeg of laat moeten worden vervangen, vraag jezelf dan af – welke van deze kunnen we vervangen door iets dat ons concurrentievoordeel zal opleveren? Hoe kunnen we de nieuwste technologieën gebruiken en de concurrentie de loef afsteken?
[alert type=”info” title=”Leestip: Creëer een crisis en verander de organisatie!”] Lees het artikel
Het lijkt idioot goed werkende systemen te vervangen. Maar realiseer wel, dat uiteindelijk hun nut of voordeel zal opdrogen. Het doel waarvoor ze oorspronkelijk waren ontworpen, zal zijn ingeruild voor een nieuwe organisatiedoelstelling. Waarom lapmiddelen gebruiken? Geef prioriteit aan systemen die dit jaar en volgend jaar gaan veranderen. Blijf dit doen en je zult de zaag scherp houden. Het proces van innovatie houdt afscheid nemen en vernieuwen in. Plan ze allebei.
Auteur: Ben
Bron: www.innoskills.nl
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter