Wat een bof! Zomaar het Magazine voor Content Marketing op mijn deurmat. Bijna zomaar dan, want ik ben gevraagd om dit magazine te beleven, door te spitten, van binnen en buiten te testen en dan….mijn mening erop te plakken. Kom maar op!
Look and feel
Een werkboek bomvol met inspiratie, voorbeelden en opdrachten. Ik geloof het direct. Bij het oppakken van het magazine lijkt heel de inhoud eruit te vallen. Net zoals die naaibladen met patronen, zoals mijn moeder vroeger kreeg. .
Een inside over contentmapping 2x een contentplanner, velletjes stickers met contenttypes en plan & planners, de audience journey-uitleg, de audience journey-kaart en een brief dat BIND academy trots is op dit derde deel van het Magazine voor Contentmarketing. Ik hoop maar dat ik niets verlies tijdens mijn reis door het magazine
De tekst op de voorkant beschrijft wat je kunt verwachten. Het magazine heeft de look and feel vervaardigd te zijn van gerecycled materiaal, al mis ik het merkje ervan. Handig formaat, dik genoeg om mij nieuwsgierig te krijgen en zeker de helft dunner dan de IKEA gids. Helder en toch prikkelend opgemaakt. De lettergrootte voor de bodytekst had voor mij een puntje groter gemogen. En nee, ik heb geen brilletje nodig.
Ik kan het niet nalaten om het blad eerst van achter naar voren door te struinen. Bladerend dwarrelen enkele bekende namen, organisaties, termen en paginagrootte quotes aan mij voorbij.
Tenenkrommend
Stap voor Stap, zo begint Carlijn haar intro. Direct gevolgd door het woord tenenkrommend. Leuke woordcombi waarmee ze een strategie voor contentmarketing essentieel noemt. Tenminste als je echt resultaat wilt bereiken. Ze verwijst ook naar het kip-zonder-kop-effect van de huidige contentmarketing. En dan is tenenkrommend een toepasselijke beschrijving.
Het magazine is zo opgebouwd dat inspiratie, interviews en opdrachten elkaar in rap tempo opvolgen met zelfs hier en daar behoorlijke ruimte voor uitwerking. Ik kan mezelf met moeite dwingen om het magazine ook echt eerst te lezen, voordat ik direct met de opdrachten aan de slag ga.
Ja en nee
De cover wekt de verwachting dat je na het doorlopen van het gehele magazine, je een kant en klare contentmarketingstrategie hebt. Hier zet ik een ja en een nee tegenover.
Ja, ik ben zeker van mening dat je een contentmarketingstrategie kunt hebben bij het bereiken van de laatste pagina. Factor tijd en kennis hierbij buiten beschouwing gelaten.
En nee, er komt echt wel meer bij kijken dan alleen de lege regels beschrijven bij een opdracht. Ik denk dat niet ieder bedrijf, organisatie of ZP-er zijn of haar WHY, HOW en WHAT volgens Sinek zo uit de mouw kan schudden. Net als je contentmarketingdoelen per kanaal en je audience journey.
Bewuste ingrediënten
Waar ik zelf last van heb bij het bepalen van een strategie is het begin. Van niets naar iets. Een verzameling van letters maakt namelijk nog geen verhaal. Hier is structurering voor nodig. De theorie dwarrelt door mijn hoofd wanneer ik aan contentmarketing denk. Ik ken de benodigdheden, het recept en de ingrediënten. Dit magazine -het stappenplan en de bijlagen – vormen een heldere instructie zoals een ‘how to’ filmpje.
Waar het in de basis om draait is natuurlijk bewustwording. Weg met tenenkrommend en kip-zonder-kop-effect.
Ik kan me niet voorstellen dat lezers, doeners of anders geïnteresseerden de opdrachten a la minute kunnen invullen. Iedere stap is een stap binnen het bewustzijnsproces. Vragen als: wie zijn mijn klanten, wat wil ik eigenlijk met (gestructureerde content) bereiken en hoe krijg ik dit voor elkaar, vormen de leidraad. Het werkboek leidt je tijdens je eigen journey op zoek naar de benodigde ingrediënten.
Het geeft richting hoe je de weg kunt bewandelen. De voorbeelden van succesverhalen zijn de zonnetjes op je pad. Zij leveren het bewijs dat het echt kan en echt goed komt, zolang je er maar goed over na denkt.
Oftewel: Denk vooraf na, sta stil bij wat je wilt bereiken en hoe je dit slim duidelijk maakt aan je (potentiele) klant.
Review
+/+ Heel interessant. Handig. Werkbaar. Stap-stap duidelijk en behapbaar. Bewaarexemplaar.
-/- Gericht op eenmalig gebruik. Niet voor groentjes. Niet 123 klaar. Kosten vergelijkbaar met boek.
De benodigde ingrediënten voor je contentmarketingstrategie zijn niet altijd zo eenvoudig te vinden of te bepalen als zo even beschreven wordt. Hier heb je wel wat meer ervaring, marcominzicht en bewustwording van je organisatie voor nodig.
Bij de inspiratieverhalen wordt er vooral gesproken over het succes, het resultaat en amper over de weg er naar toe. Ook deze bedrijven moeten pieken en dalen gekend hebben.
Ik denk dat de beschrijving van de uitdagingen, de overwonnen hindernissen meer herkenning en inzicht geven dan alleen de succesverhalen. Het breekt het werkboek wel even en het geeft meer kleur en diversiteit aan de inhoud. Alle bijlagen (jammer genoeg los bijgeleverd) zijn handig.
Ik ben verliefd op de stickertjes (super handig) van de mogelijke kanalen en vormen van updates voor de contentplanner. Vast een vrouwending. Het liefste krijg ik alle bijlagen in digitale vorm toegestuurd, zo kan ik het meermalig gebruiken en inzetten. Want dat ga ik zeker doen.
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter