Het service model van menig organisatie is complex. Een traject van service (re)design vraagt om het verkennen en reconstrueren van een organisatie ten behoeve van de verbetering van een bestaande of geheel nieuw uit te vinden service. Een app, website of product zijn daarin geregeld onderdelen, maar maken deel uit van een grotere gebruikerservaring.
Die complexiteit maakt het voor designers lastig een start- of uitgangspunt vast te stellen. Designer Neil Turner zette daarom een bestaand canvas voor bedrijfsmodellen om in een bruikbaar model voor service design.
Het Service Model Canvas stelt belangrijke vragen over de service en samenhang in breder perspectief van een customer experience of customer journey. Doel is niet om ieder detail van de service vast te leggen, maar om de belangrijkste zaken aan te stippen. Het geldt als vertrekpunt voor een volledig design. Hoewel de uitdaging misschien is om een redesign van een website vorm te geven, maakt het duidelijk dat dit ene contactmoment in relatie staat tot andere.
De ervaring van Turner leert dat het belangrijk is het raamwerk in een kleine groep in te vullen. Markeer aannames zodat deze in een later stadium kunnen worden gevalideerd. Print het canvas op zeer groot formaat uit zodat er voldoende ruimte is voor de output van de brainstormsessie.
LEES MEER / BUSINESS INNOVATIE OPLEIDINGEN / INSCHRIJVEN GRATIS WEBINAR BUSINESS INNOVATION
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter