Opleidingskunde & HRD

Starten met e-learning in 5 stappen

leadership

Sommige organisaties werken al jaren met e-learning, maar wat heb je nou nodig als je nog niet of nauwelijks aan e-learning doet?

Stap 1: Leerplatformstappen

In een leerplatform kunnen e-learning cursussen worden afgespeeld. En je kunt er cursisten koppelen aan cursussen, cursisten volgen in hun leerproces en soms ook e-learning ontwikkelen. Er zijn leerplatforms in vele soorten, maten en prijsklassen.

Je kunt een systeem aanschaffen en op maat laten inrichten. En er zijn systemen waar je zo in kunt stappen. Bij E-learning Made Easy maken we gebruik van het Nederlandse A New spring waarin je veel mogelijkheden hebt om leerpaden voor de cursist aan te maken. Medewerkers in de ouderenzorg hebben meestal niet veel affiniteit met technologie, dus een logisch en duidelijk leerplatform is van groot belang. A New Spring heeft een heldere, intuïtieve gebruikersinterface. Het is ook fijn dat er vrij eenvoudig een gebruikersomgeving kan worden aangemaakt. Zo kunnen we binnen een week tijd een eigen leeromgeving opleveren.

Bij een leerplatform kun je ook cursisten volgen. Bekijk met de leverancier welke informatie je krijgt over het leerproces en of dat voldoende is. Als 500 cursisten allemaal hun certificaat moeten mailen om aan te tonen dat ze zijn geslaagd, dan heb je daar een behoorlijke dagtaak aan om dat bij te houden. Meestal is het mogelijk om een rapportage te draaien met cursisten die hun certificaat (niet) hebben gehaald.

Stap 2: e-learningmodules

Geen e-learning zonder modules. Belangrijk is om vooraf te bepalen of de modules aansluiten bij de leerwens van organisatie en medewerkers. En sluiten de modules ook aan op wat medewerkers in hun eigen werk tegenkomen? Bij onvoldoende aansluiting bij hun dagelijkse praktijk, is het makkelijk voor de medewerker om er niet mee aan de slag te gaan.

Kijk ook altijd goed of de modules ook werken op tablets. Nu steeds meer organisaties tablets gebruiken voor hun ECD, is het fijn als de e-learning daar gewoon goed op werkt.

 

Stap 3: uitleg medewerkers

Of er nu 2 medewerkers of 800 medewerkers gaan starten: het is altijd van belang dat medewerkers weten wat er van hen verwacht wordt, in welk tijdsbestek, wat eventueel consequenties zijn. En natuurlijk is het ook noodzakelijk dat ze weten waar ze de e-learning vinden, hoe ze inloggen, wat ze moeten doen als ze hun wachtwoord kwijt zijn, waar ze de meest gestelde vragen kunnen vinden.

Stap 4: uitleg leidinggevenden

Deze stap wordt vaak vergeten of maar half gedaan. Leidinggevenden zitten echter het dichtst bij de medewerker. Dan is het handig als zij goed geïnformeerd zijn. Zo kunnen ze vragen van medewerkers goed beantwoorden en eventueel met het management meedenken als een medewerker niet voldoet aan de eisen: hoe doet de medewerker het op andere fronten, zijn er verzachtende omstandigheden?

Stap 5: procedures

Voordat je start is het goed om procedures te hebben. Denk aan een standaardmailtje voor als iemand de verkeerde gegevens op zijn certificaat heeft staan. Maar ook: wat doe je als een medewerker zich niet aan de afspraak houdt omtrent een leertraject? Moet zij/hij dan het leertraject zelf betalen? Volgt er een andere sanctie? Hoe ga je om met medewerkers die 3x zakken voor de toets?

Heb jij aanvullingen uit eigen ervaring? Laat het weten in de comments.

Bron: elearningmadeeasy

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten