Stressvrije acquisitie voor professionals
Deel 2: de ‘ideale klant’
Het werven en behouden van cliënten staat hoog op de agenda van zakelijke dienstverleners en van professionals wordt al in een vroeg stadium van hun carrière verwacht dat ze een actieve en positieve bijdrage leveren.
Niet iedere professional is echter van nature commercieel ingesteld en commercieel denken maakt geen deel uit van de opleiding. Veel professionals kijken daarom op tegen acquisitie.
Hoe zorg je ervoor dat je als professional succesvol bent in acquisitie zonder dat het teveel (declarabele) tijd kost? Dit is deel 2 van een serie van 4 blogs over stressvrije acquisitie voor professionals. Klik hier voor deel 1.
Ideale klant en klantbehoeften
Skills en aanbod
De ideale klant
Bij het bepalen van de ideale klant is het vooral van belang om focus aan te brengen in je doelgroep. Je kunt namelijk niet alles voor iedereen zijn.
Nieuwe opdrachten komen op vele manieren en uit meerdere richtingen binnen, maar voor gerichte acquisitie is het aanbrengen van focus essentieel. Hierbij kun je denken aan:
- Het type organisatie en activiteiten;
- De sector waarin de organisatie actief is;
- Het type functionaris waar je je op richt;
- De specifieke dienst die je levert.
Dit zorgt ervoor dat je het jezelf makkelijker maakt, maar ook dat je meer kans hebt om een onderscheidend profiel op te bouwen als professional. Ben je bijvoorbeeld dé juridisch specialist voor de uitzendsector of dé audit specialist voor de logistiek?
“Uiteindelijk kies jij de klant voordat deze jou kiest.”
Klantbehoefte
Zodra je duidelijk op je netvlies hebt op wie je je richt, kun je aan de slag met het achterhalen van de klantbehoefte. Waarom zouden ze jou inschakelen? Het aantal aanbieders is groot en je bent niet de enige die deze dienst biedt. Als je niet onderscheidend bent, wordt het al snel de laagste prijs die de doorslag geeft en dat wil je voorkomen.
Om te weten wat de klant precies drijft, moet je afstappen van het denken in rechtsgebieden, adviesoplossingen of financiële verslaggeving. Vaak denkt de klant namelijk ook niet zo. Hij is niet enkel op zoek naar privaatrecht, een specifieke consultancy tool of een audit techniek.
Los van wettelijke bepalingen, zoals de verplichte accountantscontrole, zijn er 3 basisredenen om een professional in te huren:
- Benutten van een kans;
- Oplossen van een probleem;
- Vermijden van een risico.
“Daarvoor is het van belang je zoveel mogelijk in het perspectief van de klant te verplaatsen. Waar ligt de klant ’s nachts wakker van?”
Tip: vraag de klant of prospect direct wat de belangrijkste uitdagingen zijn. Dit levert vaak interessante informatie op en de interesse wordt in veel gevallen ook erg gewaardeerd. Praat met je klant in plaats van over en je zult zien dat je veel te weten komt. Of spreek mensen uit je netwerk die de organisatie of de betreffende sector kennen.
Op basis van de vergaarde informatie kun je in kaart brengen waar de basisbehoeften van de klant liggen. Handige hulpmiddelen hierbij zijn de SWOT-analyse en de Value Chain.
SWOT analyse
De SWOT-analyse staat voor Strenghts, Weaknesses, Opportunities en Threats en is een bekende analysetool voor het in kaart brengen van de situatie van een organisatie. Je kunt deze analyse uitvoeren vanuit het perspectief van de klant, zodat je een duidelijk beeld krijgt van de stand van zaken en waar ze mogelijk naar op zoek zijn.
Verplaats je dus in de schoenen van de klant en bepaal wat zijn sterktes en zwaktes zijn, en waar zijn kansen en uitdagingen liggen. Door hier goed naar te kijken kun je veel aanknopingspunten achterhalen voor jouw benadering.
De kwadranten uit de SWOT sluiten namelijk direct aan bij de
hiervoor genoemde 3 basisbehoeften:
- Weaknesses: problemen die moeten worden opgelost;
- Opportunities: kansen die benut kunnen worden;
- Threats: risico’s die vermeden moeten worden.
Value chain
Value chain (Porter)
Bij sommige bedrijven ligt de nadruk op het menselijk kapitaal, bij andere op de IP- portefeuille en bij andere bijvoorbeeld op ICT of logistieke processen. Deze inschatting is in veel gevallen relatief eenvoudig te maken door te kijken naar de activiteiten en de omgeving waarin de organisatie verkeert.
Zo is bij een advocaten- of accountantskantoor het werven en behouden van de juiste mensen van cruciaal belang, voor bol.com is dat het voorraad- en orderafhandelingssysteem, en voor een technologie- of farmaceutisch bedrijf de IP portefeuille. Daar kun je vervolgens je aanbod op toespitsen.
Benodigde tijd versus impact
“Het gaat vooral om een systematische benadering van acquisitie: weet wat er speelt bij een organisatie, waar ze van wakker liggen en welke oplossingen je daarvoor kunt bieden.”
Bron: Stressvrije acquisitie voor professionals #2: de ‘ideale klant’
Auteur: Pascal van Mierlo
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter