Contentmarketing is booming. Dat weten we. Maar wat zijn de gevolgen? Ik noem twee ontwikkelingen. Iedereen doet mee of gaat dat doen. Dus de trend contentmarketing gaat voorlopig nog even door. Tenminste, zo blijkt uit de voornemens van diverse marketeers. Zo’n 71% van de marketeers uit het onderzoek van het vooraanstaande Curata, gaf namelijk aan het budget voor contentmarketing in 2014 nog verder op te schroeven. Goed nieuws? Wat mij betreft wel. Vooral omdat dit diverse, onvermijdelijke ontwikkelingen in gang zet, waaronder één die ik persoonlijk sterk toejuich: de toename van een journalistieke inslag binnen de marketing.
Ontwikkeling 1: een nieuwe, journalistieke ervaring
De oorzaak van dat laatste laat zich volgens dit artikel op Boston.com niet al te moeilijk voorspellen. Binnen die organisaties waar contentmarketing namelijk nog géén belangrijke plek inneemt, worden werkzaamheden op gebied van contentmarketing nu doorgaans nog uitgevoerd door leden van het bestaande marketingteam. En tja, die hebben het vaak te druk met andere zaken, waardoor het creëren van content niet prioriteit één is en vaak zelfs onderaan de to-do-lijst prijkt.
Doordat merken echter steeds beter begrijpen dat contentmarketing van groot belang is, zullen er binnen organisaties nieuwe teams ontstaan die volledig gericht zijn op het produceren van kwalitatief hoogstaande content. En het laat zich óók al niet al te moeilijk raden welke achtergrond de leden van dit team nog meer hebben, naast traditionele marketing ervaring: een journalistieke. Want zulke (content)marketeers zijn nu eenmaal bij uitstek in staat creatieve, originele en goede content te produceren. Een paar skills die zij dan ook zeker moeten bezitten:
– Uitstekende schrijfvaardigheid en communicatief sterk
– Een goed oog voor visuele content
– Analytisch vermogen om om kunnen te gaan met grote hoeveelheden data
Ontwikkeling 2: toenemend belang van curatie en custom content streams
Naast het opzetten van nieuwe ‘contentteams’ is er binnen de contentmarketing nog een ontwikkeling die onvermijdelijk lijkt: het toenemende belang van contentcuratie en het produceren van een gecustomizede stroom aan specifieke content. Doordat er steeds meer handige tools ontstaan voor het cureren en delen van content, zullen veel bedrijven zich er op toe leggen om hun specifieke doelgroep alleen de allerbeste content voor te schotelen. De kersen op de taart, zogezegd.
De reden hiervan, behalve dat de techniek zich ervoor leent, is dat je je als merk op die manier daadwerkelijk een mediabedrijf toont. Je houdt je klaarblijkelijk niet alleen bezig met het zelf produceren van content, maar je laat zien om je heen te kijken en álles bij te houden dat voor de doelgroep relevant is. Iets wat we bij StorytellingMatters bijvoorbeeld eveneens beogen. Want ook daar houden we zo goed mogelijk bij wat er over storytelling en contentmarketing verschijnt, en delen via social media daarvan alleen de beste stukken.
Kritische noot aan onszelf echter: we zouden de content best nog wat beter kunnen duiden. Maar daar werken we hard aan. Immers, de opmars en ontwikkeling van contentmarketing is nog lang niet op z’n top.
Bron: Jesse van der Wulp – Bernasco
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter