Business Development Innovatiemanagement

Voice Search – Hoe voice search consumentengedrag bepaalt

leadership

Voice Search – Hoe voice search consumentengedrag bepaalt

Voice search?

Search evolueert, we zijn allemaal gewend geraakt aan de normale zoekopdrachten die zijn ingevoerd met een toetsenbord op Google, Bing of Yahoo. Maar nog niet zo lang geleden heeft een ander fenomeen het licht gezien, ‘Voice Search’!

Het wordt nog steeds gezien als iets voor in de toekomst, maar eigenlijk kent het nu al zijn nodige doeleinden. En eens het door mensen wordt gebruikt, wordt het snel een gewoonte. Voice Search gebruikt de kracht van spraakherkenning om het internet te doorzoeken! In plaats van te typen, kunt u spraakinvoer gebruiken om snel en eenvoudig te zoeken naar de dingen die u nauw aan het hart liggen.

Aanvankelijk was Google Voice Search een tool van Google Labs waarmee iemand zijn telefoon kon gebruiken om een ​​Google-zoekopdracht uit te voeren. Nadat een gebruiker (650) 623-6706 (het nummer van het Google Voice Search systeem) had gebeld, wachtte deze op de woorden “Zeg uw zoektermen en zeg vervolgens de trefwoorden.” Vervolgens werd er gewacht totdat de pagina een update had gekregen, of klik op een link om de zoekpagina weer te geven die de gebruiker had aangevraagd. Op dit moment zijn zowel de demo van deze service als de pagina afgesloten. Sinds de introductie van de dienst zijn producten van Google, zoals YouTube, Google Maps en Google Mobile App, ontwikkeld om spraakherkenningstechnologie op verschillende manieren te gebruiken.

Op 30 oktober 2012 heeft Google een nieuwe Google Zoeken-app voor iOS uitgebracht, met een verbeterde Google Voice Search-functie, vergelijkbaar met die van de Android Jelly Bean die bedoeld is om te concurreren met de eigen Siri-stemassistent van Apple. De nieuwe app is door recensenten gunstig vergeleken met Siri en een side-by-side vergelijking zei dat Google’s Voice Search op iOS “verbazingwekkend snel en relevant is en meer diepgang heeft (dan Siri)”.

Andere virtuele assistenten

Naast Siri & Google Voice Search, bestaan er ook nog een reeks andere virtuele assistenten zoals Cortano, Viv, Amazon Alexa en nu, Google Home. Deze hebben allemaal de  doelstelling om mensen aan te zetten tot zoekopdrachten via hun stem in samenwerking met de zoek- en mobiele apparaten die daarbij horen.

Naarmate de zoekactie doorgaat naar de migratie van mobiele apparaten en een groter percentage van zoekopdrachten wordt geïnitieerd door spraak, zijn er belangrijke inhouds- en SEO-implicaties. Zoals we in verschillende gevallen zien de laatste tijd, lijkt het erop dat SEO een essentieel onderdeel wordt in het dagelijks leven van alle adverteerders. Neem het eenvoudige voorbeeld van een gebruiker die een zoekopdracht met zijn stem maakt, het is hoogstwaarschijnlijk dat deze het meeste belang zal hechten aan het eerste zoekresultaat dat tevoorschijn komt. Dit resultaat kan worden bereikt wanneer een goede SEO is opgezet geweest voor uw website.

Bovendien worden deze query’s in de loop van de tijd meer transactioneel, aangezien virtuele assistenten boekingen en conversies met spraak toestaan.

Met Amazon Alexa kunnen gebruikers bijvoorbeeld een pizza bestellen bij Domino’s of een Uber-rit. Google heeft ook aangekondigd dat het al een reeks externe transactieservices heeft geïntegreerd in Google Home, waaronder Uber, Pandora, OpenTable, Spotify, WhatsApp en Ticketmaster.

[alert type=”info” title=”Wilt u weten welke bedrijfskundige opleiding bij u past? “] Klik hier en u weet het direct

4 manieren waarop ‘voice assistance’ het consumentengedrag vorm geeft

Er is onderzoek gedaan naar hoe stemhulp de laatste tijd vorm heeft gegeven aan het gedrag van consumenten. Eigenaars van ‘Voice-activated speakers’ hebben verteld dat praten met hun virtuele assistent, in plaats van iets te moeten typen, hen helpt om dingen snel en efficiënt gedaan te krijgen. En dat betekent meer multitasking. Dit zijn de belangrijkste redenen waarom mensen zich tot hun spraakgestuurde luidsprekers wenden:

  1. Hiermee kunnen ze gemakkelijker multitasken.
  2. Hiermee kunnen ze sommige dingen sneller doen dan andere apparaten.
  3. Het stelt hen in staat om direct antwoorden en informatie te krijgen.
  4. Het maakt hun dagelijkse routine gemakkelijker.

In een korte tijd zijn spraakgestuurde luidsprekers onderdeel geworden van dagelijkse routines van mensen. Sommige van hun dagelijkse gewoonten worden nu bereikt door met hun virtuele assistent te praten. Het gevolg is dat mensen meer gedaan krijgen door minder moeite te leveren. Daarnaast beschouwen ze de spraakgestuurde luidsprekers als levende wezens. Mensen zien de apparaten als meer dan alleen een elektronisch speelgoed, ze zien het meer als een andere persoon of een vriend.

Conclusie

Wat uiteindelijke het interessantste zou kunnen zijn voor merken en bedrijven met deze nieuwe feature, is dat mensen die spraakgestuurde luidsprekers bezitten, merken verwelkomen als onderdeel van de hele ervaring. Ze staan open voor het ontvangen van informatie die nuttig en relevant is voor hun levensstijl!

Dit zou een uitgelezen kans kunnen zijn voor merken in de komende jaren. Benieuws wat de toekomst in petto heeft !

Bron: Semetis

Auteur: Stephane Van Blerk

Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?

Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Mogelijk ook interessant

In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.

Laat een reactie achter

Klik hier om een reactie achter te laten