Voice Search is momenteel een hype. Het wordt de ‘future of search’ genoemd en er staat ons volgens onderzoeken een ‘explosie’ te wachten. Dit lijkt dan ook niet zonder gevolgen te blijven voor de dagelijkse SEO-werkzaamheden. Er wordt voorspeld dat in 2020 de helft van alle zoekopdrachten voice-activated zal zijn en we rond die tijd alles kunnen vragen, waar we ook zijn, en een relevant antwoord zullen ontvangen. Een groot aantal aanbieders is hard aan het werk om dit mogelijk te maken, via een browser, een mobiele app of een ‘slimme’ thuisspeaker. De voice-assistenten kennen op het moment al een breed scala aan trucjes, maar veel daarvan is niet van belang voor SEO. Het dicteren van een bericht, het maken van een afspraak en het wisselen van tv-kanaal zijn daarvoor niet geschikt. En de weinige zoekopdrachten die gedaan worden met behulp van spraak betreffen algemene zaken als het weerbericht of het laatste nieuws, en die zijn voor de meeste webwinkeliers niet erg interessant.
Technologische barrières
Dat brengt ons bij het eerste bezwaar tegen al te groot enthousiasme over voice-search: De technologie is er nog lang niet klaar voor. Er zijn weliswaar grote vorderingen gemaakt in ‘natural speech detection’ en de meeste spraakherkenningsprogramma’s zijn zeer bedreven geworden in het omzetten van een vraag naar zinvolle instructies, maar uitgebreidere functionaliteit is nog altijd beperkt tot een klein aantal wereldtalen en zelfs die bieden een relatief klein assortiment aan mogelijkheden. Assistenten als Google Home en Amazon Alexa kunnen muziek afspelen, geluidsvolumes controleren, lijstjes maken en bepaalde huis-accessoires (licht, thermostaat) bedienen. Mobiele assistenten kunnen min of meer hetzelfde en kunnen ook nog gebruikt worden bij locatiebepaling en navigatie. Beiden kunnen net als webassistenten zoekopdrachten uitvoeren op het web. Complexere taken, die bestaan uit meerdere stappen, zijn vooralsnog te hoog gegrepen voor de spraak-assistenten. Ook valt bij gebruik in de praktijk al snel op dat de spraakherkenningssoftware nog regelmatig steken laat vallen en ze allemaal hun sterke en zwakke punten hebben. Door de beperkte functionaliteit en de duidelijke kinderziektes die de assistenten nog altijd hebben, blijft het gebruik in de praktijk nog heel beperkt. Dat vertraagt weer het leerproces van de spraakherkenningssoftware, waardoor de opmars vooralsnog stroef verloopt. Uit cijfers van de ‘Seer’ uit 2017 blijkt dat maar een heel klein deel (0,01%) van alle zoekopdrachten begint met ‘Ok Google’ en dat die zoekopdrachten meestal precies zo gesproken worden zoals ze geschreven zouden zijn; er is dus geen wijziging in het gebruik van keywords.
Menselijke bezwaren
Het tweede bezwaar is dus dat voor veel mensen een digitale assistent nog een brug te ver is. Het gebruik is nog lang niet zo gemakkelijk en veelzijdig als het gebruik van een mobiele telefoon of laptop. Misschien hebben mensen door alle opgeklopte verhalen ook wel te hoge verwachtingen gekregen van de digitale voice-assistenten; een hulp met bijna-menselijke intelligentie die alles begrijpt wat gezegd wordt, inclusief de context waarin het gezegd wordt. Maar zover zijn onze ‘intelligente systemen’ nog lang niet, al kan het soms eventjes net lijken of het wel zo is. In de praktijk blijken zaken als ‘home-automation’ echter nog te onhandig in het gebruik en zijn er genoeg horrorverhalen te vinden die mensen afschrikken.
Het is nog (te) vroeg
Het lijkt dus wel zeker dat het gebruik van voice-search voorlopig beperkt zal blijven tot zaken als het weerbericht en het laatste nieuws, en dat mensen nog niet overtuigd zijn van het nut en het gemak dat voice-search op dit moment te bieden heeft. Zowel de technologie als de gebruikers lijken nog niet helemaal klaar te zijn voor ‘the next big thing’. Urgente actie is op SEO-gebied daarom niet nodig, want het bestaande SEO-beleid is in principe al geschikt voor de huidige generatie van voice-search. Maar het is wel verstandig om de ontwikkelingen op de voet te blijven volgen. Net zoals bij de doorbraak van de smartphone moeten meerdere technologiën over een ‘gemaksdrempel’ heen voordat voice-assistenten en – search echt populair kunnen worden. Maar als dat eenmaal gebeurt dan kan het snel gaan. Houdt daarom de markt in de gaten en let op signalen die erop wijzen dat ‘natural language query’s’ een belangrijkere rol beginnen te spelen in zoekopdrachten die naar je site leiden. Op dat moment wordt het tijd om het SEO-beleid te gaan differentiëren en serieus rekening te gaan houden met voice-search. Het lijkt er echter op dat het in 2017 nog niet nodig zal zijn.
Dit gastblog is geschreven door SEO specialist Romano Groenewoud.
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter