Uit onze blogartikelen kun je wel opmaken dat we enorme voorstanders zijn van inbound marketing. Dit betekent dan ook dat we bewust niet kiezen voor een push strategie, maar een pull strategie. We willen dat potentiële klanten ons vinden (pull) in plaats van dat we hen (ongevraagd) benaderen (push). Outbound marketing staat gelijk aan push marketing, ofwel dwingende, veelal dure traditionele marketing tactieken, zoals cold calling, direct mail en reclame op print en televisie.
Eerst oriënteren, dan kopen
Anno 2014 kun je mensen niet meer overhalen met een reclame boodschap. De manier waarop aankopen worden gedaan is namelijk veranderd. Potentiële kopers oriënteren zich vaak eerst op het internet: ze gaan op zoek naar een oplossing voor hun probleem. Dit zorgt ervoor dat inbound marketing tactieken zoals zoekmachine optimalisatie (SEO), social media en content creatie steeds belangrijker worden.
Waarom inbound marketing wint
In dit artikel lees je interessante feiten waaruit blijkt dat inbound van outbound marketing wint. Deze feiten heb ik verkregen uit de infographic van Voltier Digital die de voordelen van inbound marketing ten opzichte van outbound marketing op een rijtje heeft gezet.
- 200 miljoen Amerikanen hebben hun telefoonnummer in het ‘Do Not Call’ register staan.
- 91% van e-mailontvangers schrijft zichzelf uit na het ontvangen van een spam e-mail.
- 84% (van 25 tot 34-jarigen) klikt een favoriete website weg vanwege opdringerige of irrelevante reclame.
- 86% van de mensen zapt bij televisie reclames.
- 44% van direct mails wordt nooit geopend.
- Het gemiddelde budget voor zakelijke blogs en social media is bijna verdubbeld in de afgelopen twee jaar.
- De groep marketeers die stelt dat Facebook belangrijk is voor het bedrijf, is de afgelopen twee jaar met 83% gestegen.
- 2/3 van de marketeers zegt dat hun zakelijke blog van belang is voor het bedrijf.
- 41% van B2B-bedrijven heeft een klant via Facebook verkregen.
- 57% van de bedrijven heeft een klant via hun zakelijke blog verkregen, 42% via Twitter en 57% via LinkedIn.
- De kosten per lead zijn bij Inbound marketing 62% minder dan bij traditionele outbound marketing.
- 55% van bedrijven met een zakelijk blog meldt dat de kosten van een lead via het blog minder zijn dan de gemiddelde kosten van een lead.
- 47% van bedrijven die social media gebruikt, geeft aan dat de leads uit social media minder kosten dan de gemiddelde kosten van een lead.
- 47% van de respondenten geeft aan dat de kosten voor een lead via een vakbeurs boven het gemiddelde liggen.
- 27% van de respondenten stelt vast dat de kosten voor leads via direct mails boven het gemiddelde liggen. Dit geldt ook voor telemarketing (21% van de respondenten).
Hopelijk helpen de bovenstaande feiten om de waarde van inbound marketing te zien. Inbound marketing betekent investeren in een duurzame, online basis waar je altijd leads mee blijft genereren. Een blog in Google verdwijnt namelijk niet, maar een folder in de brievenbus ligt al snel op de stapel oud papier!
Praktijkvoorbeeld
Hieronder nog even een kort praktijkvoorbeeld waaruit blijkt dat outbound marketing minder duurzaam en effectief is. Kortgeleden startte een groot telecombedrijf een omvangrijke reclame actie. Er werd een dure folder ontworpen waar de aanbieding met grote letters (zeg maar ‘schreeuwerig’) op vermeld stond. Vervolgens werden er duizenden exemplaren gedrukt en verspreid in de grootste steden van Nederland door jongeren op de fiets. De folders werden bij mensen in de handen gedrukt, terwijl ze hoogstwaarschijnlijk niet eens interesse hadden in een telecom aanbieding. Zonde toch? Want in hoeverre is een dergelijke outbound actie effectief? Bovendien is deze actie niet meetbaar, want hoeveel mensen hebben de actie nou echt bekeken? Met inbound marketing kun je de effectiviteit van marketingacties wél meten en trek je mensen aan die daadwerkelijk interesse hebben.
Welk van de bovenstaande feiten heeft voor jou de meeste waarde? Ik kijk uit naar je reactie!
Bron: Leonie van de Wolfshaar – Heuvel Marketing
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter