Bijzonder hoogleraar Ed Peelen heeft voor Platform Content en de Leerstoel Content Marketing een whitepaper geschreven. Met ‘Een kwestie van definitie’ wil Peelen discussie over de uitoefening van contentmarketing opwekken. ‘Het vakgebied krijgt steeds meer voet aan de grond, toch is het einde nog (lang) niet in zicht. Het doel van zowel Platform Content als de Leerstoel Content Marketing is om het vakgebied contentmarketing naar een hoger niveau te tillen. Om dat te bewerkstelligen zal er eerst nog flink discussie moeten plaatsvinden. De titel van het whitepaper is dan ook treffend: ‘Een kwestie van definitie”,
Contentmarketing is een discipline in ontwikkeling, die professionaliseert, nog weinig academische wortels heeft, en bovendien een diffuse ontstaansgrond kent. Het is dan ook niet zo vreemd dat er volop wordt gediscussieerd over de definitie van het vakgebied. Wat houdt het precies in en wat mogen we ervan verwachten? In deze whitepaper bespreken we een aantal gangbare definities.
Contentmarketing kent vele verschijningsvormen. Van customer magazines tot blogs en vlogs, van whitepapers en online reviews, tot events, tutorials op YouTube, en customercarecontacten via Facebook en twitter. Het is een vorm van marketing waarin het bieden van (voor jouw specifieke doelgroep) relevante content centraal staat. Content ook, die zorgt voor interactie met je klant. Contentmarketing is: je eigen uitgever zijn
Je kunt contentmarketing zien als een vorm van uitgeven: bedrijven kopen geen ruimte meer in bij adverteerders, maar benaderen zelf partijen met eigen content. In het Handboek Content Strategie stelt Patrick Petersen dat contentmarketing draait om de uitvoering, de publicatie en de creatie van de juiste content voor de juiste kanalen. Een verschil met de klassieke uitgever is er wel: die verdient zijn brood met publicaties, terwijl organisaties met contentmarketing een stimulans geven aan de marketing van hun producten en diensten, of de relatie met stakeholders verbeteren; aan datgene dus waarmee zij uiteindelijk hun brood verdienen. Het doel is dus anders, maar de werkzaamheden vertonen veel overeenkomsten met die van een uitgever.
Ook de oriëntatie van contentmarketeer verschilt van die van de uitgever, waarbij te verspreiden content ‘king’ is. Contentmarketeers worden geacht uitgesproken ontvangergericht te zijn: de inhoud van de communicatie wordt afgestemd op wat de ontvanger nodig heeft, in een specifieke situatie, voor een concreet vraagstuk.
Alhoewel opgemerkt moet worden dat uitgevers zich ook aanpassen aan het digitale tijdperk en weten dat informatie er moet zijn op momenten dat ontvangers of abonnees daar behoefte aan hebben. De verschillen tussen de moderne uitgever en de contentmarketeer worden vanuit dit perspectief klein(er).
Een derde verschil in de uitgeefbenadering is de content zelf. Uitgevers én contentmarketeers weten dat het lineair waardecreatieproces achterhaald is. Content volgt niet langer de weg van auteur, naar redacteur, naar zetter, drukker, verspreider en ontvanger. Content komt niet beschikbaar in batches. Content komt, in een continu proces, van verschillende bronnen binnen en buiten de organisatie, van consumenten en professionals, passeert redacteurs, kent andere informatiedragers dan papier, wordt gedeeld, bewerkt, verrijkt en opgeslagen.
Iedereen kan tegenwoordig content creëren; het is niet langer voorbehouden aan de professionals, maar ook aan consumenten en ontvangers, net als de contentmarketing bedrijvende organisaties. Iets wat gecreëerd is door de professionele journalist, de creator, of de beoordelende redacteur is niet per definitie meer betrouwbaar..
.
Wilt u de winstgevendheid van uw organisatie verhogen?
Bekijk dan –kosteloos- de online kennissessie. Tijdens de sessie worden er kennis en inzichten gedeeld op het gebied van waardecreatie, winstoptimalisatie, waarderingsmethoden en het kapitaliseren/ monetizen van de gerealiseerde financiële bedrijfswaarde. Vul uw e-mailadres in en ontvang de video.Mogelijk ook interessant
In het verlengde van de inhoud van de artikelen op onze website, biedt Utrecht Business de mogelijkheid op het onderwerp/vakgebied een opleiding te volgen. Hiertoe worden verschillende varianten aangeboden.
Laat een reactie achter